Familjen gav mig allt.
Jag förstår egentligen inte varför poesi och musik har gått skilda vägar. Den ena genren får locka och slita i människor för att få uppmärksamhet. Sällan är det uppskattat att dra en dikt på förfesten, att sedan försöka dra samma dikt på efterfesten är socialt självmord. Men med en gitarr i näven kan du göra hur du vill, även om du inte har så mycket att säga eller kan uttrycka. Kan du några ackord får du garanterat röra främmande hud.
Något som sällan händer poeten, denne skriver mest om bristen på just kärlekrörelser.
Igår spelade Klubb Populärs snälla killar bakom skivspelarna väldigt bra musik. Inte en kotte lämnade dansgolvet...kan i och för sig bero på att nästan ingen äntrade dansgolvet. Sällan har den fina lokalen känts så tom, var det 50 personer där? Men som sagt de spelade väldigt bra musik.
Bland annat fick jag höra Peter 5jöholms underbara hyllningslåt till Populär-Anders, "Varför blir jag så glad när jag träffar Anders". Väldigt varmt gjort! Anders själv var klädsamt ödmjuk som vanligt men jag vet hur han känner, att få en egen låt är bland det finaste som kan hända. De sjunger om mig alltså finns jag!
Tillmans var i somras bandet som räddade en av mina kvällar på Rosenlundsbåten. Ian Curtis ala 2006 tog sig ner i kajutan och förmörkade våra sinnen totalt. Den gången försvann jag i tanken ner i kanalen. Av lycka.
Nu är inte Tillmans lika roliga, men det är bra som vanligt. Nämda Joy Division hörs, och så även New Order. Det är iallafall bra att de lämnat den strängslitade basen hemma. Annars hade det varit lite för likt. Nu bygger det fram stora stråkar och dunkla ljud med eko raserade sånginsatser.
Jag gillar Tillmans...ibland. Måste vara i rätt läge, igår var jag nog på för bra humör. Man måste vara lite förbannad för att njuta, det måste se hopplöst ut runt omkring en. Då är Tillmans stort.
Igår var det för mycket trevliga människor runt mig för att det skulle gå.
Kanske var scen för stor också.
Familjen är en stor poet i en rastlös kropp. Inte att han sätter sig ner och drar historier, dikter eller bränner av prosa framför oss. Språket finns där, det är mer än dialekten som smakar Emil Jensen. Men där Emil bygger varma täcken av piano hamrar Familjen fram dansanta melodier. Korsa Detektivbyrås organiska nostalgi med Kalle J.
Som ni vet gillar jag människor som vågar på svenska. Skruvar till orden och öppnar mina ögon för andra vinklar, blåser bort dammet och polerar fram en ny språkyta. Nya förståelser med vanliga ord. Inget larvigt överspråk tagit direkt ur uppslagsverken, Familjen använder talspråk med tvist.
Han skruvar på sin lilla låda, vi får pausa i dansen när datorn laddar och det är inte speciellt märkvärdigt alls. Ut ur det där kommer faktiskt en av höstens bästa konserter! Jag dansar väldigt mycket i slutet! Samtidigt som hjärnan fylls med viktiga ord.
Tillsist:
Även om jag inte är så mycket för jul, jag menar soundtracket till den här högtiden kan vara det sämsta man hört, så är det ändå den där stora aftonen i morgon. Jag önskar er alla en fin dag.
Så ses vi den 25 på Ambassaden eller kanske på Sticky.
Tillsist2:
Min jakt på något uteställe med klass i Stockholm under nyår ger knappt något alls. Märkligt, Göteborg ställer ju upp i guldklass den där sista dagen på året. Konstigt att inte stora stora staden kan bjuda på mer. Nu lutar det åt Debaser Medis och Service-Olas dansparty. Ironin kan inte bli större: Även om Ola nu kanske bor i Stockholm så känns det som de får ta hjälp av västkusten för att få ihop något... Indiestockholm var är ni!?!
Jerry Boman
What a world, what a lovely world we live in baby!
Alla som är över 25 räcker upp en hand!
Anna och Fridas (Rough Bunnies) fråga genererar i alla fall en bunt armar i luften. En rätt stor bunt faktiskt. Skall jag vara ärlig hade jag inte räknat med det, jag trodde möjligtvis som max på 6-7 armar i luften.
Att det nu höjdes fler armar tyder på en sund inställning. Att det är mer än OK att hänga på Cosyden, där medelåldern kanske är 19 år, fast man enligt vissa borde stanna hemma och kolla in På spåret eller nått.
Det är bra människor! Jag tror på er, ni kommer segra. Den goda smaken kommer segra.
Cosyden har flyttat. Eller jag vet inte riktigt, för Cosy har ju inget riktigt ett hem sådär. En vildhare som skuttat från lägenheten i Bergsjön, via katakomberna under Kortedala torg och nu senast på Underjorden i Gamlestan.
Nu är då frågan om jag skall säga var vi var igår. Alltså, jag vill inte förstora mig själv och min lilla blogg, men anledningen till flytten från det härliga Underjorden berodde tydligen på att det klagats, någonstans ifrån, på ölförsäljningen. Detta som en följd av att fler och fler fick reda på stället. Kanske via min blogg som tydligen några läser. Men mer sant är kanske ryktet om den bra musiken. Sånt har ju en tendens att gå från mun till mun.
Kanske också myndigheterna läser och lyssnar, och som då sände ut sina spioner.
A.K.A Glädjedödare.
Nu var det ju inte så att det precis var hemligt, men jag struntar i att spä på risken att Cosyden försvinner genom att hoppa över platsen igår. Det är ju egentligen inte så viktigt, även om jag kan säga att det var ett väldigt fint ställe.
Hursomhelst bjussades det på fyra band igår. I ärlighetens namn hade jag faktiskt inte så mycket koll på de första, var tvungen att fråga Cosyden-Mattias om vilka som var vilka…
Först ut var Goof.
Ok, nu till en sanning: Man blir inte bra ”bara” för att man sjunger snällt, snabbt och ängsligt. Inte per automatik. Till och med jag har en gräns för ”hur indie” det får bli. Gottfrid har annars alla delarna för att lyckas på varenda lägenhetsfest du kan hitta. Det vill säga lägenhets fester med bra människor som har god smak. Det här kanske ingen kommer jubla sönder halsen över, men allt är bättre än radion.
Men jag berörs inte speciellt. Sorry.
Nummer två ut: Rastlös.
Här blev jag väldigt konfunderad, jag fattade inte riktigt vem som spelade. På nätet låter Rastlös inte så här. Charmen var borta, så när som på en väldigt fin, helt underbar liten pianolåt på slutet.
Det var synd att allt försvann i den filt som lagts över diskanten. Nu blev det otydligt och suddigt. Men som sagt på nätet är det väldigt bra! Jag kommer tillbaka!
Bare Knees passerar rätt obemärkt, trots att jag står still och koncentrerar mig. Jag vet inte vad det är, men även här saknas den där lilla egenheten som gör att man fastnar rejält. Precis som Goof så har bandet allt, trallvänlighet, lofi, enkla melodier och ett skönt sätt. Men det blir mest dekor.
Sen kommer det som gör den här kvällen till ett superminne! Rough Bunnies är helt underbara! Precis som de andra har de allt men egentligen behöver, en svajig gitarr en distad mic och ett litet piano. Men de har en grej till: En känsla av att bara gå ut och köra på. Att fånga sången i luften och låta saker ramla på.
Jag smälter direkt!
Så gör även resten av publiken, applåderna stegras för varje låt. Det kommer mitt i allt en liten raplåt som snurrar till allt.
När vi är framme vid What a world.
What a world, what a lovely world we live in baby!
What a world, what a lovely world we live in baby!
What a world, what a lovely world we live in baby!
Då händer det som jag vill alltid skall hända, låten får eget liv tillsammans med publiken. Vi skriker, sjunger och vill aldrig sluta. Spelar ingen roll att bandet slutar, vi maler på med det underbart vackra mantrat:
What a world, what a lovely world we live in baby!
What a world, what a lovely world we live in baby!
What a world, what a lovely world we live in baby!
Jag skall börja varje dag så.
Jag gå genom hela dagen sjungandes på de där raderna.
Jag skall somna till minnet av den där allsången.
Jag ska sjunga så varje gång saker inte går min väg.
Jag skall nynna så på väg hem, bort, förbi och framför allt i livet.
Det är så vackert, så vackert. Precis den sköna naiviteten jag vill att allas uppenbarelse skall vara.
What a world, what a lovely world we live in baby!
What a world, what a lovely world we live in baby!
What a world, what a lovely world we live in baby!
Sannerligen!
Tillsist:
Ikväll blir vi mörka på Storan. Tillmans ger oss ljud till natten.
Och det är ju helt sant när jag säger att även tryckande musik kan lyfta dig uppåt.
Jerry Boman
Ibland måste man sova lite extra.
Nej, vänner jag är inte död, inte ens en smula.
Ibland måste man sova lite extra och ta hand om sina kära.
Ikväll ses vi på Cosy den, imorgon ses vi på Storan framför Tillmans.
Och den 25 ses vi antingen framför Dapony bros på Sticky eller framför Pistoldisko på Ambassaden.
…och i mellandagarna kommer listan ni väntat på…
Jerry Boman
Ibland måste man sova lite extra och ta hand om sina kära.
Ikväll ses vi på Cosy den, imorgon ses vi på Storan framför Tillmans.
Och den 25 ses vi antingen framför Dapony bros på Sticky eller framför Pistoldisko på Ambassaden.
…och i mellandagarna kommer listan ni väntat på…
Jerry Boman
Allt har sin tid.
Ofta kan jag känna en enorm lycka över att Ian Curtis hängde sig. Att Joy Division dog, att allt bara hann flamma upp för att likt ett förkort tomtebloss upplösas i intet.
Det är såklart en stor tragedi för hans nära och kära men betydelsen för musiken kan inte nog underskattas. Vad hade hänt om han inte avslutat sitt liv? Turnén i USA var bara början. Bandet hade varit mer än överallt...
Welt-Klang hade sin stora period för 25 år sedan. Så beskrivs det iallafall. Jag har faktiskt inte en susning, inte ens internet hjälper mig mycket. På nätet är Weltklang ett svenskt balkansvängade band som mest lirar på bröllop...
"På riktigt" är det tyska Welt-Klang anno 2006 kass. Helt värdelösa.
Jag kan nästan inte minnas att jag hört eller sett något värre. De har ingenting.
En raspig gubbe, elektroniska ljud helt i fel takt och en synnerligen dåligt känsla om man vill att musiken skall skava.
Nu kan man avfärda mig som tyckare i den här frågan genom att refferera till att jag inte gillar den här sortens synth. Och det är förstås sant.
Men i fredags var jag inte ensam på Sticky, det var en handfull andra personer där. Bland annat satt det några på balkongen som i mitt tycke såg ut att vara nere i musiken.
De buade åt Welt-Klang. När bandet kom in för "extranummer" skrek en av de på balkongen "Jag hoppas de här låtarna är bättre än de andra ni spelade!". Han skrek det på engelska så att bandet kanske skulle förstå.
Men ärligt tror jag inte budskapet gick fram, Welt-Klang är självupptagna och introverta. Musiken är bedrövlig. Det luktar nerknarkad föredetting.
Jag är som sagt rätt lycklig över att Joy Division dog. Hemska tanke: Det kunde varit Ian vi stått och tittat på! De hade kunnat gått lika illa.
Allt har sin tid. Joy Division hade sin.
Welt-Klang hade sin tid. Tror jag.
Men kvällen i övrigt var lyckad, det är så mycket trevliga människor i den här stan! Jag gillar er alla!
Även om jag vid ett tillfälle kanske avspisade en väldigt vänlig person...
Tillsist:
Citat ur Ondskan # 3, Stefan Zachrisson skriver:
Tre sanningar:
1) Ibland, när allt känns så futtigt och instängt, räcker det att lyfta blicken för att piggna till och ta sig framåt och iväg. Vid vissa tillfällen räcker inte ens det.
2) Skall man diskutera musikjournalistik är det löjligt begränsande att göra det ifrån ett lokalt, svenskt perspektiv.
3) Jag är möjligtvis orättvis nu men: den svenska bloggsvären har varit ett skämt, i stil med pruttkuddar och halka-på-bananskal, jämfört med den internationella. Ett par undantag ihågkomna och noterade med guldstjärna.
Jorusåatt... Gräset är grönare på andra sidan eller?
Det fortsätter:
Två förhållningssätt:
1) Det som i själva verket är det mest naiva affekterande teoretiska förhållningssättet till popmusik, särskilt hos den genomsnittlige musikskribenten, är att låtsas att den, och man själv som uttolkare, är en ständigt busig 17-åring. Upplevelsen av musik som något rent, oförstört.
2) Det mest otvungna sättet att förhålla sig till popmusik, eller precis vad som helst man är seriöst intresserad av, är snarare att samla på sig mer kunskap, större referensregister, fler bottnar; det som brukar kallas ett mer intellektuellt förhållningssätt.
Alltså, jag är hellre den naivt busige 17-åringen än den djuptänkande och "drar paralleller till Proust"-gubben.
Jag menar att pop bara kan berusa på riktigt om man i varje situation ser sig som en intellektuell oskuld. När varken gårdagen eller morgondagen finns.
Hur kommer sig det annars att de flesta på frågan "Ditt bästa konsertminne?" tar upp något som hände dem i, låt säga, just 17-årsåldern?
Själv hoppas jag att mitt bästa konsertminne ligger framför mig. Alltid.
Jerry Boman
Andra bloggar om: Welt-Klang, Joy Division, Göteborg, Musik
Ett välkomnade och ett adjö.
Igår föddes en ny tradition i Göteborg. En väldigt fin tradition. Indiejulkonserten.
För även om man inte precis vill att det skall behövas samlas in pengar till hemlösa, det borde inte finns några hemlösa alls i Sverige, så tror jag nog att det kommer fortsätta behövas. Det är sorgligt men sant.
Vad bättre är att det då finns folk som viker sig dubbla för att samla in pengar och anordna saker. Tex Sebastian på Wonderlandrecords som fixat söndagar på Jord, kvällar fyllda med musik och mycket folk som ger pengar för att de hemlösa skall få en möjlighet att känna sig som människor, om än för en kort stund.
Och igår hade det alltså fixats en julkonsert i Hagakyrkan, där alla pengarna gick till de hemlösa. Aldrig har Guds hus varit så välbesökt!
När man hör ordet julkonsert tänker man på någon glassig artist som kör sin senaste hit och dillar något om sitt stora hjärta.
Händelsen i Hagakyrkan igår var precis tvärt om, helt chosefrit och väldigt bra. Några indefavoriter körde lite jullåtar och allt var helt fantastiskt. Bland andra spelade Hello Saferide, Vapnet, We are soldiers We have guns, Winter took his life, Lisa Nordström (Midaircondo), New Moscow med flera.
Det går liksom inte att säga något negativt om ett sånt här arrangemang. Allt är jättebra och vänligt. Jag menar det. Den som ens försöker har inget hjärta.
För om människor med någon form talang vill använda den till att dela med sig till de som inte har det så bra kan jag inte annat än applådera. Det finns inte det minsta dåligt i det här.
Lyssna här, igår samlade vi in 21.000 kronor till de hemslösa. 21.000 spänn!
En man från Stadsmisionen var väldigt bra och förklarade att de exakt vad pengarna skulle användas till: De hemlösa kommer på julafton bli ordentligt ompysslade på det röda natt härbärget som ligger precis vid Göta Älvbronsfot. De slipper gå därifrån efter en natt i en säng, de får stanna hela dagen om de vill. De kommer få äta ett ordentligt julbord och sedan ha människor att umgås med under hela julafton.
De hemlösa och mest utsatta i Göteborg kommer för en dag få känna sig som människor. Vara helt vanliga människor som har ett hem, som har mat på ett bord i ett kök och som har ett socialt liv i rum med tak.
Allt var som sagt väldigt fint men några små saker vill jag lyfta fram:
Malin Dahlberg, som är We are soldiers We have guns, sjunger som vanligt som en ängel. Personligt, svart och svalt. Med sig på scen har hon sin mamma med cello. Alltså Mamma på scen!
Väldigt vackert blir det!
Lisa Nordström från Midaircondo är ett geni. Skapar ljudlandskap med sin samplade röst och sjunger likt Björk. Det låter väldigt nordiskt, mycket vinter och melakoli.
Sen körde New Moscow-David John Prines bedårade Christmas In Prison och överraskade oss alla med Mariah Careys All I want for chrismas is you. Det var både vackert och med humor!
Men som sagt ALLT var fint, till och med jag kände lite jul i kroppen.
STORT tack till alla som var med och fixade detta, både på scen och utanför. Jag kommer tillbaka nästa år.
Även om jag då skulle vilja att vi inte behövde samla in pengar till hemlösa.
Nu kunde ju kvällen varit slut i och med det…Men nej nej, Beat Agency hade ajökalas på Respekt. med några väldigt bra artister på scen. Att Jerry skulle missa det fanns liksom inte på kartan!
Zeigeist från Göteborg är något man skall uppleva live. Fast jag sett dem två gånger nu är det två helt olika saker jag sett. Bandet lägger ner enormt med tid och tanke på att skapa en visuell show. Det funkar tackvare att musiken är bra, det är riktigt bra. Ta det mörka men popiga i The Knife och blanda in mer hjärtfrekvens beat. Riktigt snyggt.
Bäst är Tar Heart. Outstanding!
Men det är trots allt det visuella som tar över, bandet går från den ena till den andra scenografin. Allt är genomtänkt och vackert. Eller ibland får man obehagskänslor, som när de sveper in en människa helt i plast dvs även över mun och näsa.
Egentligen är det helt meningslöst att försöka förklara hur det såg ut, nästa gång kommer det vara helt annorlunda. Det enda jag vet är du skall springa och se Zeigeist. Du kommer få en upplevelse att ta med sig i hjärtat. Något ögonen kommer komma ihåg när den stora lampan släcks.
En gång i formtiden…eller ja på sommarens Hultsfredsfestival sa Beat Agency-Emil, med eftertryck, till TLNB-Joel att han borde gå och se Hey Willpower.
Joel frågade hur det lät. Emil svarade:
”-Det är lite gay. ”
Och det var absolut inget negativt i uttalet, bara positivt.
Joel drog med mig till den lilla scenen med tak…Hallå! Varför hade ingen förvarnat om hur makalöst bra Hey Willpower va! Herregud, en av festivalens bästa konserter. (Nu säger det inte så jättemycket, eftersom Hultsfred-06 var en rätt beige företelse.)
Nu var det alltså dags igen att kolla in Will Schwartz igen. Och ja, det är ”lite gay”. Det är rätt mycket gay faktiskt. Med en stor glimt i ögat och ett ständigt leende på läpparna.
Will och hans sidekick, en amazon, bjuder på den mest glittrande popen du kan få den här sidan Scissor Sisters. Det är Jackson på Pride, Madonna på Underjorden och aldrig att det är ironi. Också klämmer de in Annies Chewing gum! Du kan faktiskt hitta en duett mellan Annie och Will här. Så skön!
Men musiken ter sig blek om man missar dansen, här är det snorthight koreografi och nyhittade rörelser. Bröderna Herryes goes San Francisco!
Bäst är uppiggande dansgolvsfavoriten "Uh-Uh-Uh", där vi får hoppa och göra rörelser. Charmiga rörelser som känns underbara att göra tillsammans med Hey Willpower.
Överhuvudtaget vill man göra allt för den där Will, han är så charmig och bryter ut i fina små fnitter attacker mellan låtarna.
Tänk att en torsdag i december kan bli helt magiskt fin. Bara sådär.
Inga märkvärdigheter…eller så var det precis så det var, märkvärdigt.
Tack alla som gjorde det möjligt! Jag gillar er alla, även ni killar som i pissoaren började pressa mig på vilka som var bäst, Bonnie and Clyde eller Zeigeist...
Tillsist:
Eftersom pianoballaden får för lite utrymme i vårt samhälle kommer jag ikväll kolla in Leopold på Byns Bistro (ja, ni läste rätt ställe...).
Jerry Boman
Tråkig nyhet som öppnar för överraskning.
Magnus Carlson kommer INTE gästa Klubb Baddaren på Jazzhuset nästa onsdag.
Killen med rösten har fått förhinder, något band vid namn Weeping Willows skulle tydligen ha honom...Ett band som förövrigt släpper nytt på Alla Hjärtans dag nästa år, bara en sån grej!
Skivan heter "Fear & Love" och första låten från den ploppar fram precis efter att du återhämtat dig från nyårskalaset dvs den 3 januari.
Istället för Magnus blir det Nicolai Dunger som tar trappan upp från Erik Dahlbergsgatan. Kvällen kan nu bli hur spännande som helst!
Och vi fick ju faktiskt ha Magnus på Baddaren i sommras så sluta lipa.
Jerry Boman
Andra bloggar om: Magnus Carlson, Weeping Willows, Nicoli Dunger, Baddaren, Göteborg, Musik
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)