Skiva: Lovisa Negga - Kär


När orden tryter och hjärnan ryter går det lätt till så att breda vägen får ytterligare en strömlinjeformad listtorped. Det här med innehållsrik poesi kan vara svårt. Krav på originalitet får stå tillbaka för plattityder, allt är ju redan sagt och gjort. Bara att ge upp, det finns ändå inga fler steg på stegen mot molnen.

Eller så gör man som Lovisa Negga, gör en platta som tar svenskan till en ny nivå, som låter våra hjärnor jobba en smula på fredagsnatten. Personligt tilltal med en flammade låga av fantasi, både från Negga men också från vår egen skalle. För det är där det briljanta kommer in från Lovisas debutalbum, hon är rak och bjuder tankarna till vals.





Låt som sticker ut är Stunden äger, ånger suger. Ett ordspråk värdigt en tatuering. Hela skivan är full av snygga ljud och öppen produktion, i just Stunden äger, ånger suger hör man ett porlande vatten genom hela låten. Smart referens till det eviga flödet!  

Det där var orden om skivan/samlingen låtar som stort, nu till något större. En låt med hög gårhudsfaktor, en vinnande no fear text är svindlande vacker. Vattenbjörn (bara där har hon ju vunnit över min nyfikenhet) tar Lovisa steget upp bland de riktigt stora dansgolvsavslutarna. Jag vill stå i pissregn och skrika hela texten. Liten, övergiven, full, bortgjord med hjärtat fullt av kärlek.


Jag överlever allt
men snälla
förgätmigej






Vill du vara min vattenbjörn
I en roddbåt från Linköping till Marseille


Är det här vi för första gången kommer få en tjej gråta på scen? Som på riktigt vänder ut och in på sig själv, detta område som ledsna killar med gitarr så länge mutat in. Inspelat är det så jävla bra sång att jag aldrig hört dess like! Första 35 sekunderna är fan i mig den mest nakna röst jag hört.

Det här mina vänner, är stor stor poesi. Negga kanske inte kommer ta över listorna, men för er som tar er tid att lyssna ordentligt väntar en hissnade resa. In i vrår ni inte visste fanns.


Tillsist:

Ni som följer med här är ju väldigt bekanta med Negga, kan ju stoltsera med den första intervjun redan för ett år sedan och den kan man såklart läsa här. Japp, ny musik som tar över Sverige får ni reda på först här.

Jerry Boman

Inga kommentarer: