Snack: Negga ger oss hopp



Lovisa Negga sitter och finslipar på det sista inför spelningen på Debaser Medis. Innan jag ens hinner fråga lovar hon både ”uppiffade” versioner av låtarna men också saker att titta på. Hon pratar snabbt men tar tid på sig med svaren. Tänker efter.

I början av sommaren hittade jag Negga, då skrev jag ”En självklar korsning mellan Raymond & Maria, Familjen och Compute. Avrundade elektroniska rytmer, filtrerade genom myllan och skogen och till det en röst från en svävande älva... Isdansösen tacklar dig rakt in i sargen... Det här är världens första Tonya Harding-pop.”

Det visade sig att kopplingen till Familjen var mer än mina tankar.


Johan T Karlsson aka Familjen har producerat Lovisas låtar.

- Han är en enormt inspirerade människa, han gav mig skaparlust. Han fick mig att bli bättre! Verkligen! När jag kollar tillbaka på de inspelningarna jag hade med mig till Johan så ser jag att jag aldrig skulle gjort så i dag.

Historien om hur de två började samarbeta är en true story Internet-myth: Lovisa la till Familjen som vän på Myspace, laddade upp sin första låt och en video där hon loopade sången. Kommentaren från Johan lät inte vänta på sig: ”Fan va coolt!”

- Jag svarade i ett brev att han kunde ju höra av sig om han ville göra något. Och det ville han! Han ville producera mig!
- Johan är en av mina musikaliska förebilder så det var ju väldigt stort! Det kändes helt overkligt. Jag blev överlycklig!

Lovisa är föddes i Göteborg, växte upp i Linköping, mamma är från Örsköldsvik och pappa från Frankrike. Om denna blandning hörs vet jag inte, inte mer än att hon säger ”Gött!” på några ställen under telefonsamtalet. Fint.

Samarbetet med Johan resulterade i ett gäng låtar som sätter ny standard i Sverige. Det är brutalt ärligt, avslappnat dansat och faktiskt allsångsvänligt. Med det menar jag såklart indieallsångsvänligt, näven i luften och ta i. Onelinespop.

Vad lärde du Johan?

- Haha, det vet jag inte… eller jo, jag bidrog nog med lite hopp. Om ny svensk musik.

Det sista är helt sant. Lovisa har gett mig hopp. Att det kommer nya ord, nya texter som betyder något. Låten Kärlek eller inbillning har snurrat flitigt den här sommaren, både på mina klubbar men även andra har snappat upp den och insett att allsången kan starta helt utan vare sig Håkan eller Oasis.

Kärlek eller inbillning by Lovisa Negga

För alla som sett Inside the Actors Studio med märklige, men samtidigt briljante, programledaren James Lipton så är nästa avdelning bekant. James avslutar alltid sina samtal med världens största skådespelare på samma sätt. 10 frågor som kallas ”Pivots Questionnaire”. (som i sin tur är inspirerade av Proust Questionnaire). Det hela handlar om några få frågor som ska få fram det mesta om en människas personlighet. Jag var tvungen att testa:

Vad är ditt favoritord?
Hybris. Jag tycker det är bra med en viss hybris, det är spännade och kul att överdriva. En bra balans mellan självgod och tryckas ner av Jante är det bästa.

Vad är det ord du ogillar mest?
Hajp. Det blir så konstigt när saker är hajpade. Vad är det? När något blir hajpad slutar jag lyssna, lite löjligt jag vet!

Vad tänder dig kreativt, sprituellt eller känslomässigt?
Att träffa jävligt duktiga människor som är ambitiösa. Som gör saker som jag inte trodde var möjliga. Som Familjen-Johan! Eller Martin i Midibyte som spelar med mig, han är så jävla skicklig.

Vad är avtändande för dig?
Människor som är självgoda och inte ödmjuka. Jag försöker vara så ödmjuk jag kan.

Vad är din favoritsvordom?
Satan. Jag gillar milda svordomar.

Vilket ljud älskar du?
Havet och måsarna vid kusten i Norrland. Då känner jag mig hemma, min släkt är samer och då har jag larvigt nog fått för mig att hjärtat slår hårdare för Norrland haha!

Vilket ljud hatar du?
Jag har svårt för alla ljud som har med papper att göra. Som när papper rivs sönder.

Vilket yrke annat än ditt eget skulle du vilja pröva?
Spelutvecklare! Har jag alltid drömt om! Jag har en idé om ett spel om asatron. Gärna med historiska referenser.

Vilket yrke skulle du inte vilja pröva?
Telefonförsäljare, det har jag testat en gång och jag var jättedålig. Jag skulle sälja premiepensionssparade, kom inte ens upp i tusen spänn! Känndes som det var för viktigt för att ljuga om.

Om Himlen existerar, vad skulle du vilja höra Gud säga när du kommer till Pärleporten?
Jag är inte så religiös av mig men Gud fick gärna säga att den fria viljan finns.


Lovisa Negga (förband till Familjen)
Debaser Medis, fredag
Gratis innan 22:00 sedan 120 kronor.

Förutom Midibyte-Martin tar Lovisa med sig Niels Nielsen på scen.

Kom i tid!

Tillsist:
Ikväll spelar jag skivor på Landet! Läs om allt här!

Tillsist2:
Jag gick förbi Mussan för fösta gången i livet i tisdags. The Tarantula Waltz och The Loveable Tulips spelade. TTW var på tå med sitt "ta i från tårna", TLT frälste alla med sin stämsång och sina ABBA-liknade melodier. En ära att få vara där!
Så här såg det ut:





Jerry Boman






Inga kommentarer: