Snack: Anton Kristiansson


I dag släpper killen som uppfann en ny genre, indierappen, nytt. Låten heter Atomvinter och är en försmak av skivan "Och jag" som släpps 30:e mars. (Atomvinter kan du lyssna på efter hoppet)

Anton Kristiansson började med att utföra ympning på det heliga trädet i Göteborg, han placerade den främmande växtdelen rapp i en ikonisk poplåt. Han spottade bensin på elden som brann i våra hjärtan och fick oss än en gång omfamna utanförskapet.

Nu är han här igen och resan rakt in mörkret fortsätter. Jag har snackat med killen som förmodligen är lika älskad i Göteborg som han är hatad i Stockholm.

När jag ringer Anton sitter han och planerar för en musikvideoinspelning till just Atomvinter.

- Det kommer bli post- apokalyps. Inte så mycket punkare som i Mad Max utan mer nordiskt, tänk dig filmen ”28 dagar senare”. Jag har fixat fram en jävla massa militär rekvisita.

Du åkte tydligen ut i förorten och hämtade vapen?

-Haha, ja du, det var en galen dag! Jag åkte ut till Bergsjön och hämtade attrapperna, både pistoler och M16. Sen satt jag på vagnen därifrån med en ryggsäck full av vapen. Tur att ingen kollade noggrannare vad jag hade i …

Vad kan du annars säga om nya låten Atomvinter?

- Jag vill egentligen inte säga så mycket, folk får tolka in vad de vill i låten, det är en upptempballad. Jag kallar den världens röjigaste ballad!

Hur låter resten av skivan, följer den samma spår?

- Nja, Atomvinter är rätt elektronisk, det är inte resten. Det är mer gitarrer i resten. Det har varit den röda tråden, mer gitarrer.

Atomvinter by antonkristiansson

Anton Kristiansson slog ner som en bomb i indiesverige när han i början av 2009 samplade Broder Daniels I'll be gone. Han la mattor med text över som var ännu mera syniska och Göteborgssvarta än originalet, klippte ihop en enkel film och la ut det hela på Youtube.Låten kom senare att få namnet Lilla London.

Direkt rippades låten och började spelas på Göteborgs bättre klubbar. Var enda jävel som hörde låten gick helt bananas. Här kom plötsligt en kille från helt ”fel" håll och gillade samma låt som vi. Och han hade förmågan att ta låten vidare. Själv spelade jag och Klara Grape den på berget ovanför Röda sten en sen natt , och i soluppgången skrek vi och alla som var där ut allt vi hade till Antons ord. Göteborg fick en ny hymn och när låten släpptes på Spotify gick allt fort, plötsligt hade över 100 000 personer lyssnat på när rappen och indien en gång för alla ingick äktenskap.

Anton fortsatte, ordet spred sig och snart kom Du är Knark. En låt som också går i svart, Anton plockar upp Ian Curtis rädsla för kärleken. Tydligen är det så farligt att Youtube har lagt låten på sin lista över låtar som inte passar känsliga personer.

En klubbfixare här i Stockholm sa till mig en gång att ”Anton Kristiansson, det är mannen som våldtog Broder Daniel!”.

-Ja, va fan vet en stockholmare om det å andra sidan?!
- Vad fan ska man säga. All har ju rätt att tycka vad de vill, när jag tog den där låten som alla gillar väldigt mycket och gjorde om den så var jag beredd på att alla inte skulle gilla det.

Det kanske bara är avundsjuka på att du faktiskt gjorde något väldigt bra?

- Jag har varit med om att folk blev jävligt sura i början, så kom de tillbaka ett halvår senare och berättade att de gillade låten. Då hade de fattat. Det är smällar man får ta när man är före sin tid.

Stockholm kanske har fattat nu?

- Stockholm är ju alltid något år efter Göteborg, så kanske. Snart kommer nån stockholmare och gör samma sak, samplar Orup eller va fan som är motsvarigheten däruppe.

En sak som igen kan ta ifrån dig är att du fått en hel hög indiekids att plötsligt lyssna på rapp. Hur känns det?

- Det är jätteroligt! Ofta står musiken i vägen för popmänniskor, när de ska lyssnas på rapp. De har svårt att ta till sig det monotona, det som jag gillar. Jag hoppas fler lyssnar på andra rappare efter mig, det är inte så stor skillnad mellan pop och hiphop faktiskt.

Finns det någon annan svensk som gör din grej?

- Jag har inte hört någon. Finns ingen, eller väldigt få som kör indieprylen inom rappen. Det finns såklart många som lägger in en poppig refräng men det finns knappt ingen som gör det med värdighet. Man slänger mest in lite sång för att få en hittig låt.

Atomvinter släpps i dag och du kan köpa den på Itunes. Skivan ”Och jag” släpps digitalt och fysiskt den 30 mars.
Mer av Anton hittar du på Spotify.

Tillsist:
Här kommer mer med Anton.




Jerry Boman

Inga kommentarer: