Viktiga texter och en liten bar

Ställen går i cykler. Ibland är jag på Strand flera dagar i rad, andra tider är det Medis och nu kommer ett Lilla Hotellbaren race. På torsdag är det Almost Famous igen. Tyvärr lägger de till det otroligt osexiga ”musikförlagens showcaseclub”… Vad gör ett musikförlag? Varför låter showcase så jävla tråkigt? Kalla det för vad det är, ett jävla bra ställe att upptäcka ny bra musik! Jag bjuder på den.

Lilla hotellbaren var alltså platsen för Anna Ihlis. I sommras spelade hon på Jazzhuset i Göteborg i samband med Way Out West och vi på The Tram Sessions spelade in henne när hon åkte spårvagn. Ni som lyssnat nog när jag spelat skivor ute å det senaste har fått höra hennes klappiga Dance.





Jag hade med andra ord en bild över vad som skulle hända denna höst måndag. Det blev inte alls så… det blev mycket bättre! Anna Ihlis har till att börja med en röst som spräcker väggar. På ett ställe håller hon ut en djup ren ton så länge att jag först tror hon loopar den, men nä, det är bara ren och skär talang. Herregud! Anna kommer från jazzhållet och det märks på sina ställen, mest då i den helt fenomenala rösten.



Sen kommer vi till låtarna. Kan ta exemplet marchsången, den i sin form förbannade genus krossaren. Anna sjunger så innerligt att jag får känslan av att det här är kvällens viktigaste låt för henne. Helt rätt! Jag kan aldrig få nog av personer som försöker bryta mönster och oskrivna regler:

Boys don´t dance and girls, they are into romanc
But this is all crap!

Väldigt viktig låt som tar upp problemet med vad som händer om vi inte pratar om det här. Anna blir här en textblandning av Säkert! och Tikkle Me. Helt fantastsikt!

Det är kanske en sak att ta upp, Ihlis kräver att man lyssna noga på orden. Ibland är melodierna upptempo och ibland slingrar de sig fram på delvis oupptrampade stigar. Likt ett Oringen område många år innan tävlingen kommer dit, det är tomt men det är fritt.

Ge Annas musik tid, läs texterna och du kommer få en ny uppfattning. I Lovemarch handlar det om alla olika sätt men kan älska på. Och det viktiga här är, alla är lika bra. Det finns inget rätt eller fel, bara vi älskar. Fint.

Anna Ihlis kommer tillbaka den 14 oktober och då är platsen Södra bar. Om du bor i Göteborg så gäller 12 oktober och 13 oktober är dagen D i Borlänge. Tycker du ska gå dit och lyssna noga.

Tillsist:
På torsdag spelar You Say France & I Whistle i Nyhetsmorgon. Men efter som jag och Stockholm Boat Sessions är så snabba så kan ni se dem i ett fint liveklipp redan nu!



Och som om inte det var nog, You Say France & I Whistle släpper ny skiva och spelar på Debaser Medis. Tjoho liksom!

Tillsist2:
På onsdag är det höstpremiär för en av stans bästa klubbar: King Kong! Efter som alla gillade Södra Bar i somras så fortsätter trion där. Hurra! Först ut är Raketen!. Minnesgoda läsare av bloggen vet hur mycket jag tjatat, och hur länge. Nick for the win!

Jerry Boman

Inga kommentarer: