Här har du din helg



Torsdag.
Försökte komma in på Högkvarteret. Fullt. Inte ens snälla artister kunde hjälpa mig in. Synd. Gick till Carmen. Gick till Kvarnen. Gick hem. Så hade någon kidnappat Lilla Elefanten...



Fredag.
Gick till Strand. P3 hade bar. Och frågesport. Luriga frågor, vi hade inte en susning om hur olika böcker börjar men Robert Wells frisyr visste vi precis hur den såg ut. Vi kom inte bland topp fem. Ett lag med bla Jonas Markbäck, som alltid lyssnar på Melodikrysset, vann. Jag tycker det är på gränsen till att vara professionell frågesportdeltagare. Nej, jag är ingen dålig förlorare...
Cyklade över Liljeholmsbron. Blev rädd. Mörkt industriområde. Men det var det värt! Kulturföreningen Pluto är det där härliga stället som man egentligen vill att alla ställen ska vara. Öppet och välkomnade. Billig bar. Och på scen, världens bästa haj!



Jag får rysningar varje gång, det spelar liksom ingen roll hur många gånger jag lyssnar på Hajen/Amanda Bergman live. Hon kan fånga allas uppmärksamhet som ingen annan just nu. Hajen är större än fake-danskor på youtube, hon är såklart viktigare än vetskapen om vad som är "pööördigt" och hon är egentligen den enda anledningen till att hösten gärna får komma. För när publiken tränger ihop sig likt små frusna scouter kring en lägereld, det är då de riktiga himmelsportarna öppnas. Det är en ära varje gång, för den dagen Amanda vill så kommer hela jävla världen ligga för hennes fötter, och då blir det svårt för henne att komma och hälsa på i svartmålade klubblokaler.
Men jag tycker hon borde sjunga mer på svenska. Jag är inte ensam om den åsikten, för när svenskan kommer in är det helt omöjligt att inte tycka att det här är helt unikt. Det finns liksom inget att jämföra med. Hajen är Hajen, och så är det med det. Synd bara att hon inte fick spela på det pianot som tydligen stod bakom scen och "var helt fantastiskt". Jag erbjöd mig att bära men någon obstinat tjomme sa nej.



Ställer mig i den evigheteslånga toalettkön. Köper en liten öl till. Hejjar på diverse folk, alla med god smak. Ser band nummer två. Blir rastlös. Fattar inte riktigt vad Francis vill. Ena benet i lokalpuben och andra gubbdammigblues. Sånt där som gamla studiomusiker går igång på. Fast Petra Mases har en skön röst och äger scenen. Resten är livlösa dockor i kullisen.

Lördag.

Först KKH och alla duktiga nya elever.
Går senare till Debaser Slussen. Förstår inte vad det är med folk i Stockholm. Ingen verkar bry sig om det är band. Banden börjar tidigt. Precis som om ingen vill att de ska störa. Halva nöjet med att gå ut är ju väntan. Väntan på vad som komma skall. Den är nästan obefintlig. Om man inte är på plats redan åtta när stället öppnar.



Poppets är världsmästare i barréackord. Och det är bra så. Det går undan. Det är energi. Två röster som smälter samman. Och som sagt, det går undan... Det är kul i fem låtar. Sedan kommer fem låtar till. Och fem till.
Men det är rätt härligt ändå.



Liechtenstein har bytt bort nästan hela bandet. Numera är man tre och på bas hittar vi Ulrika Mild/Compute. Den här förändringen har gjort saker, de verkar mer harmoniska. Det har hänt en hel del sedan jag såg dem senast, det är framför allt bättre. De har utvecklat popen de spelar. Från början var det nära till 90-talet pastisch, men de blev aldrig några kopior och nu har man tagit ytterligare några steg bort från sina stora influenser. Det är ruggigt bra! Svänget är svängigare än aldrig förr. Även äldre låtar låter bättre. Svårt att sätta fingret på vad det är. Kanske är tre bättre än fyra helt enkelt.

Tillsist:

På torsdag har Ny Klubb bjudit in klubb Hej Stockholm! (jag komemr spela alltså och Anna med) till Bonden Bar. Vi kommer dela på båset de båda klubbarna och BARA spela låtar där man sjunger på svenska. Du kan räkna med att jag kommer fyra av en go påse Håkan sånger! Stefan R kommer spela live. Du missar INTE den här kvällen! Gratis och det börjar 19.00!
Händelsen på Facebook.

På söndag är det dax igen, då delar jag och Anna (också Hej Stockholm!) båset på Nada. Inte missa The forest and the trees!
Mer info på Facebook om det sköna söndagshänget här.

När jag ändå är på gång: På lördag spelar min long time favorit Erik Halldén på Southside. Min Klubb 031 kollega Åsa Hjalmarsson aka DJ URÖ spelar skivor. Kommer nog bli en del från Göteborg...
Facebook har koll på detta också.

Jerry Boman

Inga kommentarer: