Tvättstuga och poprealism.



Det blev ju precis som man kunde förvänta sig. ALLA älskar Kusowsky!
För det var faktiskt längesedan jag såg en “nästan” första spelning som genererade så mycket händer och dans.

Några människor på lilla planeten Pop har det så lätt för sig. Det bara kommer till dem och krånglar inte till det. En direktlänk mellan tanke och känslor.
Daniel Karlsson, sångare i Kusowsky, är sådan person. Precis som Alf har Daniel ”den bra poplåten” flytande i blodet.



Det börjar med vardagsrealistiska ”Jag fyller år”, en feelgood låt. Jag kan inte undgå att le, låten är en bagatell och jag gillar popbagateller. Låtar som beskriver känslan av oövervinnlighet, när livet är en nedförbacke och jackan passar precis.

Små sånger som spricker upp och motar bort dimman som omger oss. Som värmer dig och tar hand om alla. Blir våra kompisar och ringer mitt i natten och frågar hur det är. Låtar som lika fort som de kom försvinner igen, ett leende med efterföljande magsmäll.

Nästan varenda sång med Kusowsky är glädje, en sprittande framtoning och glädjen över att glädja oss. Det är klart det skaver på några ställen. Saker sitter inte helt men jag skiter i det just nu. Ut med Daniel och Co på varenda viktig scen i Sverige och ni kommer se en stjärna födas! Det här är klass!



Bäst är helt klart ”Dansa”. Med inledande ”Det är OK om du vill dansa, bara du gör det med mig. Du ska skita i dom andra, Ahhhaaaaaa!” (som jag missade att få med i klippet ovan) slår de undan mina fötter. Eldar upp min hjärna och jag har hittat en makalöst bra festlåt!

Jag bugar mig djup efter den här kvällen. Jag har fått en ny idol och ett nytt sountrack till mitt liv i nedförsbacken. Alltså den där backen som man vill skall vara där. En backe man kan dansa nerför.



Kvällen började i tvättstugan. Inte för att tvätt utan för musik.
Jo, nu har det hänt. Någon satte upp lappar och så var det dags för livemusik i tvättstugan.

Key, som egentligen heter Merethe Soltvedt, kommer från Bergen i Norge.
Alltid detta Bergen! Det kan omöjligt finnas något annat att göra där än musik. Det lär finnas fler replokaler än barer.

Hursomhelst så befinner sig Key i Göteborg just nu för att göra lite reklam för sin nya skiva ” Audio Charm Bracelet”. Låter lite Alanis.
Hon har fått låna/hyra en lägenhet på min gård och hur tackar man för det? Genom att spela i tvättstugan såklart!



Det är inte så mycket folk men det gör inte så mycket. Merethe är charmig som få och har några riktigt sköna låtar.

What's the point of raining on your own parade
Self sabotage is only a delay
The cards have been dealt so play the game

Som “Pep-talk-to-self”. Man kan sucka tungt åt människor som säger självklara saker, om de inte gör det på ett riktigt sätt. Merethe ler och gör det här på riktigt, det känns som personligheten Merethe kommer igenom. Hon är sån där och det är ju väldigt bra. Man kan ju behöva lite peptalk ibland.

Tvättstugan kommer aldrig bli sig lik.

Tillsist:
Ikväll: Bra musik med bästa bandnamnet, I Love You But I Have Chosen Darkness, på Pustervik.

Imorgon: Äntligen får Klubb Populärs inventarier Christoffer och Klas i My Darling YOU! hoppa upp på scen. Det var fanimej på tiden! Kommer bli a blast!

Jerry Boman

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: