Jag - ett ett musikaliskt pucko.



Jag vet, jag kan inte namedroppa lika mycket som er.
Jag vet faktiskt inte skivnummret på "Life on Mars".
Jag har inte den minsta relation till Stone Roses längre.
Jag skulle aldrig spela Orup på en fest bara för sakens skull, för att en tidning sagt att det faktiskt finns kvalliter hos honom som bara väntar på att komma fram.
Jag kan bara 5-6 ackord på min billiga gitarr.
Och jag undrar varför i helvete Popcicle återförenades ?

En sak vet jag iallafall, jag lever här och nu och lyssnar bara på musik med hjärtat. Jag stänger av hjärnan helt.
Jag känner en flicka som hela sitt liv tydligen lyssnat på musik med hjärnan. Hon analyserade och försökte sätta allt i en kontext berättade hon. Tänkte hela tiden hur allt hängde ihop. Tog till sig alla fakta och la in den i musiken, i upplevelsen.
Hon tappade bort sig helt.
En dag kom hon och sa att hon hade en sak att bekänna.
Hon hade verkligen försökt att lyssna på en platta med bara hjärtat. Skivan var Magnus Carlssons "Ett kungarike för en kram".
Hon var från den stunden helt såld. Hon fick lyssna om alla sina gamla plattor, den här gången med hjärnan bortkopplad, bara för att finna att hon missat en hel del.

Agent Simple gör enkel musik. Inte det minsta krånglig alls. Musiker tycker förmodligen att han är just "simple". På Pustervik den här aftonen verkar det finnas en och annan "hjärn-musiker". De är nog snälla människor de med, men det finnes en risk att det blir lite bittert i kanterna.
Till er säger jag, lyssna på Stefans små fyrverkeri vackra poplåtar.
Stäng av er intelligenta hjärna, bli ett pucko, och njut för fasiken !
Det finns saker ni missar annars.

Stefan själv är förmodligen inte något pucko alls, eller det vet jag inte att han är.
"Make a right at Jordfallsmotet" är låten som hälften av publiken skulle offra sin fot för att ha gjort, fast de kommer de aldrig att erkänna.
För att göra så stor pop så måste man nämligen koppla bort hjärnan. Öppna sig helt och bli ett pucko för en stund.
Skulle fler göra.
Punkt.

Jerry Boman
Som funderar på om Hemstad menar allvar på sin blogg

Inga kommentarer: