Compute

Compute
Röda Rummet/Hot topic
15 januari 2005

Samma sak fast ändå inte.

Någonstans på nittiotalet stod jag på en äng i en smålandsskog. Det var sensommar och rätt sent. Jag hade nog tappat hoppet om att den lilla festivalen skulle ge mig något mer. Så började Robot från Göteborg spela. Genast var jag på fötter och värmen i hjärtat kom tillbaka.
Nu i lördag hände samma sak.
Någonstans i närheten av filmfestivalens huvudkontor stod jag. Mitt i vintern och rätt sent. Jag hade tappat hoppet om att någonsin få uppleva samma musik som Robots. Så började Compute spela.
Genast var jag på fötter och värmen i hjärtat kom tillbaka.

Det finns mer likheter mellan Ulrika Milds (som figurerat med bla Jens Lekman) enmansprojektet Compute och Robot än Göteborg. Båda verkar utgå från att dans är det viktigaste som finns. Dansar ingen är det inte bra. Då skall det vara den där lyckliga spontandansen.
Vidare tycker de båda nog hyfsat mycket om tv spel. Det låter så i alla fall. Dans och tv spel.

Även om Ulrika ursäktar sig med att hon den här kvällen är förkyld, så är sanningen den att hon har en stark röst. Den skär genom stål, samtidigt som den kan klappa små små kattungar utan minsta skråma. Hon är cool där hon står. Självklar men ändå så naiv. Rakt in i mitt pophjärta !
Precis som Robot en gång gjorde.
Frågan är om inte Compute lyckas ännu bättre?
Kanske är det bara jag som tröttnat på att höra Robot var och varannan dag.
Ulrika Mild med sina maskiner kommer att bli minst lika utnött i min cd spelare, var så säker.

Jerry Boman

Inga kommentarer: