Liveklipp: De Montevert och Bobbypinrocker på Southside


Alla var där. Inte så ofta man får använda det uttrycket i Stockholm med sitt enorma utbud men igår var det närmaste jag kommit en sådan kväll. Klubben So Unbelievable! fick ner oss alla i källaren på Southside (som fått sig en upprustning) och det blev en mycket fin kväll.



Först fram var för mig helt okända Ingrid Johansson aka Bobbypinrocker. Sagan berättar om en loppishittad tramporgel och en mängd sånger som ständigt växer. Rösten är så bra att vänner ser sig tvingade att gå ut och röka. Kan verka märkligt men jag förstår överslagshandlingen, Ingrid ska ju inte sitta där nere i källaren! Hon är för bra för det! Då måste man gå ut och röka för att lugna nerverna.

Låtarna är små berättelser, orden väller fram i glädje. Inte sällan skrattar hon till, kanske över sin egen förmåga och det är helt i sin ordning. Den gamla tramporgeln i sin trälåda ser ut att rasa när som helst och skapar känslan av här och nu, det vill säga pop när det är som bäst.

De Montevert aka Ellinor Nilsson har jag tjatat om länge nu, den här kvällen är hon inte sämre än att jag kommer fortsätta tjata. Eller det där lät fel, hon är inte sämre alls, hon är bättre än någonsin! I mars släpper Ellinor sitt debutalbum och den här kvällen bjöd hon på två nya låtar:



Å nej, som är helt färsk, filmade jag med min telefon, därav det lite skakiga och kanske lite sämre ljud. Bästa texten Nilsson gjort!



Du hittar lite låtar med Bobbypinrocker här (varning: Myspace...). De Montevert hittar du på Spotify.

Vill du ha koll på klubben So Unbelievable! får du det på Facebook. (de är så där fint indiesnälla att de skriver ut vilka låtar de spelade under kvällen!)

Jerry Boman

Inga kommentarer: