LISTA: Här är de bästa svenska poptexterna från år 2011


Att sätta ord på vad man känner är själva kärnan i lyrik. Kanske vill man också att de som läser och lyssnar ska uppleva samma saker som en själv. Eller så vill man att de ska uppleva något helt annat. Men själva nollpunkten är behovet att uttrycka sig och förmedla det.

Jag har vänner som ibland lite slarvigt säger att orden inte betyder något. Jag tror dem aldrig. Att orden i en poplåt inte skulle betyda något det är för mig helt främmande. Musiken är viktig, den skapar ram och rum, men där inne behövs möbler, verktyg och maskiner. 

Ibland kan dessa maskiner stå fritt fält, utan ram eller rum, men med musik blir det en större helhet. Inte alltid så att det blir bättre, ord kan ge sig av på ensamresor, men med musiken händer något. Och det är just det här mötet som är spännande. Att då säga att orden inte betyder något är som att säga att musiken inte betyder något. Som att kväva en hel värld. Armageddon.

Förra året satte jag ihop en lista med 2010-års bästa poptexter. När alla andra (finns få undantag) listade bästa låtarna och bästa albumen ville jag gå lite djupare, längre in i artisterna, till det där som betyder mest för mig. Orden. De svenska orden, den svenska poplyriken. Jag ville lyfta orden till nya nivåer, få folk att lyssna, att läsa. För mig har orden alltid varit viktiga. Livsviktiga.

 

Artisten som skrev årets poptext 2011.
Om man ska spana efter trender bland all svenska popmusik värd att lyssna på så är det tydligt att det blir mer och mer privat. Nu är vi långt inne i sängkammaren och rullar. Länge har vi ju levt i den villfarelsen att text på modersmålet per automatik blir närgången, mer intim. Nu börjar man se att så inte alls är fallet, det krävs precis lika mycket våga som att skriva på engelska för att bli riktigt nervpirrande på svenska. 

Kanske beror det på att vi ständigt utsätts för alla möjliga språk. Engelska och diverse minoritetsspråk såklart, men också sms-språket, chatt-språket och twitter-språket. Språk som utvecklar svenskan. Vi börjar helt enkelt se vanlig svenska som något främmande. Då gäller det att som textförfattare bjuda på det bästa av det bästa om man vill greppa tag och ruska om, att bjuda in alla de här nya språken, blanda och ge. Brassa värsta fyrverkeriet konstant. 
I linje med detta kan jag se en rörelse bort från den traditionella hjärta-smärta lyriken, artisterna anstränger sig mer nu. Hittar nya ingångar för att beskriva det fantastiska vi kallar livet. För när världens hemskheter kommer närmare än någonsin blir ett litet uppbrott inte så speciellt märkvärdigt.

Listan från 2010 blev tretton vackra textblommor lång, uppväxta i den svenska poptextfaunan och jag tyckte att Ludwig Bell var den bästa vaktmästaren i växthuset under hela förra året. 


Här är en ny lista, 2011-års bästa poptexter på svenska, även denna tretton textblommor lång och vacker. Närgångna och ärliga texter, vissa skrivna på plakat och andra på trasiga lappar. Ett hopp om förståelse eller en vilja att förändra.

Mycket nöje!



13. Ansiktet

Vad var det som du sa till mig när vi hade sex?
Det verkar som du skämdes, men jag glömde det direkt.
Du kallade mig någonting, men hörde jag det rätt?
Jag tror att det var Tobbe, men vänta nu ett tag.
Är inte det ditt X?


Ansiktet är Herbert Munkhammar (Afasi & Filthy och Maskinen) och Erik Nordström (Lilla Sällskapet). Sen är det väl inte så mycket mer man kan säga, texten talar så att säga för sig själv…

Egentligen vet jag inte vad som skulle vara så jobbigt med det där, snarare skulle det vara mer knepigt om personen aldrig sa något alls, om någon alls. Men visst, i vissa situationer kanske man ändå ska hålla käften. Det intressanta är hur Herbert och Erik vänt på perspektiven och skapat en ny sorts manlig osäkerhet, borta är den inom musiken så vanliga "tyck synd om mig", fram träder istället en mjukare inställning som jag i förlängningen vi alla mår bra av. För innerst inne är vi alla bara rädda för att bli kvarlämnade när tåget går.





12. De Montevert

Så jag slåss mot fördomen, att inte kunna tänka själv

Ellinor Nilsson fick en P3-hit med Skyll på mig och fick sedan… skrivkramp. Hon sa det inte rakt ut, det smög sig in här och där. Trevade efter hjälp. Tur för oss alla gick det över och ut strömmade texter lika friska som porlande mineralvatten i fyllda vårfloder. Å nej är låten som tar upp just det här, krampen. Men också känslan av att inte räcka till, om fördomar och bilden av sig själv genom andras ögon.




11. Avtalet

Dina vänner är svin
De slösar bort sina liv
Du vet väl om att kokain är kärlek och kärlek kommer ta ditt liv

Din vänner kan dö
De kan drunkna i vin de kan ta sina liv
Men om du vill är jag din
Din vänner kan dö
De kan drunkna i vin de kan ta sina liv


Avtalet har precis i dagarna avslutat inspelningen av sitt andra album, arbetsnamnet är Ännu mera hat. Passande. För det i hat som Avtalet samlar kraft, hur ska man annars förklara texten till Dina vänner kan dö… men såklart är det inte riktigt så enkelt. Här gömmer sig ett större djup än så, en känsla av hopplöshet när folk runt omkring skiter i sig själva och därigenom andra. När vänners vänner gör dem illa och inget kan man göra. Tillslut växlar man om och börjar hata, vevar runt och låter de gå ner sig bäst fan de vill. Även om man är snäll betyder det inte att folk lyssnar.

Lyssna på Spotify.


10. Åh lilla emo

Att ha varann 
Inte ha varann 
Men ändå ha varann ibland

Årets mest effektiva refräng. Åh lilla emo med Maja Thorén (Le Muhr) i spetsen sätter fingret på tiden i Vår deal. 2011 var året när kärleken blev stukad, förhållanden blev lika illavarslande som atomkraft. Ett ihåligt landskap med tomma människor där karriär och frihet alltid står överst.

Man kan också se texten ur ett politiskt perspektiv: de fasta jobben blir allt färre, allt ska ske på lösa boliner där du ständigt är utbytbar när något annat kommer upp. Arbetsmarknaden är stukad, jobben lika få som säker atomkraft. På ett ihåligt AF-kontor med tomma människor är vinstmarginaler och vd-bonusar alltid överst.

Så funkar en bra text! När budskap kan väckas efter flera lyssningar, när hjärnan får jobba.

Vår deal by ÅH LILLA EMO


9. Anton Kristiansson

Du är bra för mig, därför förstör jag allt

Spotify har en smart funktion, när du lyssnar på din favoritartist så får du tips om andra artister som förmodat låter lite lika, som de då tror att du ska gilla. Lyssnar man på Anton Kristianssons debut Och Jag så blir tipsen: Alexis Weak, Organismen och... Lasse Lindh. Det kan verka helt snurrigt men mer är än någonsin, Anton rör om bland musikstilarna och skapar en helt egen värld.

I låten Du är knark berättas om det där förhållandet som förstör dig men som du är för blind att se. Ensamheten är värre än de granater som spränger ditt hjärta. Ibland behöver man bara någon, skit samma vem.




8. Veronica Maggio

Ingenting jag säger spelar längre någon roll
Ställer mig i hallen tills jag fattar vad som hänt
Får jag ens ha kvar dig som min vän?
Knyter mina skor och går tillbaka in igen


Alla har vi varit där, stått i hallen med någon tandborste, gamla strumpor och minnen i en bolagetpåse. Saker som inte lägre får plats i en annan persons hem. Du vill gå, verkligen, för du vet att döden har besökt en annan persons hjärta och döden kan inte göras ogjord. Ändå dröjer man sig kvar. Kanske för att det egna hjärtat fortfarande bubblar av liv och längtan. Snälla bli min är låten det borde vara förbjudet att spela efter 02:00 på nätterna...

Lyssna på Spotify.


7. Popterror

Jag har ringt på din dörr
och sprungit därifrån
Jag vill inte vara själv
Men jag har sagt i från
Jag önskar att allt du sa om mig var sant


"Sångare Jocke Lindqvist har en sällsynt förmåga att väcka sympatier. Jag känner verkligen med honom när han sjunger om hur han ringer på någons dörr men är för feg för att stanna kvar. Men att han gör det bara för att det ska hända något, att han kanske en gång ska lyckas närma sig kärleken. Det är väldigt vackert beskrivet."

Så skrev jag på Festival24 från Storsjöyran och det ligger fortfarande mycket i det. Popmusik/Poplyrik handlar om de små stunderna, obetydliga när de händer men som pekar på något större. I Som en dagdröm känner vi igen våra tafatta försök till liv, vad det än må vara. Enkelt och luftigt beskrivet.

 Lyssna på Spotify.


6. Kajsa Grytt

Jag ligger i min soffa
Ser en film där alla fina får varann
Men det är bara på låtsas
I verkligheten längtar alla
Efter någon annan


I ärlighetens namn, vem hade kunnat tro att en av den svenska punkens huvudfigurer på 80-talet skulle vara mer aktuell än någonsin 2011? Kajsa Grytt sätter i Allt faller orden på fenomenet "söndagsångest" och berättar samtidigt om den eskalerade aldrig-nöjd-vågen som drar över världen snabbare än någonsin. I takt med att vi får lättare och lättare att kommunicera med varandra ökar också känslan av paradiset runt hörnet. Förlåt, men det kanske behövdes någon med erfarenhet och kraft för att vi skulle fatta.
Tack Kajsa, du sa det här mycket bättre än vi andra småliv kunde.

Lyssna på Spotify.


5. Verkstaden

Men någonting i ögat, är inte skräddarsytt. 
En tvekan i steget, någonting är inte nytt.

Götgatans mitt. Hippsterepisentrum. Creddpajasnavet. Utskrattat. Omtalat. Tveksamt. Där alla har klubb, slick fixedgear, tunn halsduk, ansad mustasch, pilotbrilla med fönsterglas och exakt rätt längd på kjolen. Det är här Verkstaden sätter sig, i fönstret på Seven Eleven, Götgatan 25, och spanar ut. Men i stället för att gå in fällan att utifrån håna ett fenomen så ser Verkstaden något annat. En sorgsenhet utan att tycka synd om. En osäkerhet som förmodligen alla på gatan bär. Rädslan att inte hänga med, att fångas på bild med brallorna mentalt nere. Att fastna med Lykke Li-knuten i rea-skylten på Cheap Monday. Att bli sinnessjukt bortgjord i rätt brillor. Mycket vackert.

Sången Götgatan 25 innehåller även andra litterära guldkorn:

En dyr och påhittig frisyr. En kjol som liknar tårtglasyr.

Humor och spot-on spaning, allt i ett! Världsklass!

(Tyvärr kan man just ni inte lyssna på den här låten någonstans, den är bortplockad från nätet.)


4. Vånna Inget

Kan de fylla våra liv med hopp
Kan de lappa ihop denna hopplösa trasiga värld
Varför ska man bygga när det finns andra som förstör?
Varför ska man prata när det inte finns en jävel som hör?

Alla vet att vi har helvetet på jorden


Vånna Inget var plötsligt överallt. Som hela musiklandet inte visste något annat. Och frågan är hur vi går vidare efter det här? För precis som Sällskapsresan gjorde det omöjligt för någon att driva med charterresor igen, alla skämt var redan gjorda, så berättar exilsmålänningarna i Vånna Inget om precis allt. 

Vi skakar liv i en trasig värld är låten att bita ihop käken till, ansiktet liknar en grovhuggen stenstod när du spänner blicken i en oförstådde värld, en bild du vet kommer rämna och ingen kommer fatta undergången förrän det är försent. Men man ska inte sluta prata! Dagen vi gör det, vad det än gäller, är dagen vi dör. Det blir dagen då tiden stannar och då vill jag inte leva mer, utmana mig även under 2012. Låt oss ta snacket! Låt oss ha olika åsikter men låt oss för fan inte hålla käften.

Hela skivan, Allvar, är verkligen en av årets bästa!

Lyssna på Spotify.


3. Nord & Syd

Fatta hur lite jag bryr mig
Har inga dumma idéer

Håller hårt i hjärtat

Det kan inte trixa med mig
Men det vore roligt att se dig
Att bara nudda vid stängslet

Bara röka på fester
Att bara se dig le mot mig

Men åh ååååå

Om jag bara fick se dig igen
Och bevisa att jag klarar det

Att jag klarar dig

Jag är rädd för Martin Abrahamsson i Nord & Syd. Jag är rädd för Julia Hanberg i Nord & Syd. Mest är det nog Martin som skrämmer om jag måste lista dem. När den gamla Vapnet/Sibiria/Kommun-medlemmen startade nytt med Martin Hanbergs syster hände något stort. Martins geniala texter förflyttades, det var som att se bakom muren men stå på framsidan. Stel av skräck kunde jag bara häpna för texterna, sakers tillstånd fick nya begrepp och med Julias tillbakalutade stil slog man av frustration näven i bordet samtidigt tårarna rann. Att innesluten ilska och litenhet kan vara så vackert, att den enda sanna känslan är hopplöshet. I Men Å (bara namnet är ju värt ett pris!) släpper Nord & Syd ut allt, samtidigt håller de igen. Likt stridsspetsar från kalla kriget är det hotet, inte handlingen, som är det verkligen skrämmande. Kanske just precis därför jag är rädd för dem, de är så smarta att jag själv framstår som en viking var enda sätt till våld är full fart framåt.

Bandet kommer släppa nytt inom en snar framtid! Här är ett liveklipp som jag filmade på Debaser Medis i våras.




2. Magnus Ekelund

Allt är bara kött
Allt är bara blod
Ingenting är kärlek
Ingen vågar tro
Slåss mot alla monster
Innan du blir en av dom


"Ekelund missionerar, kyrkokören svarar. Likt en barnvisa predikar han kraftfullt men ändå snällt. Sista minuten reser sig håret på armarna!
Vi skäms. Vi skäms utav bara helvete. För vad vi glömt att det hela handlade om. Då är det bra att sanna romantiker som Magnus Ekelund finns. De är sällsynta.

Det hela sitter rösten, en sorgsen desperat röst som samtidigt inte är ett offer. En röst med djupet från hopplösheten, med kraften som bara riktig självkänsla kan ge och rösten skrapad sårig av livet. Till detta Ekelunds extraordinära känsla för poplåtar som man vill knyta näven i luften åt, musik nuddande musikalens bombastiska anslag men utan dess glättiga yttre. Som varje låt vore en egen nationalsång.

Det handlar om orden, beskrivande personliga samtidigt allmänna. Inga krumbukter eller utflykter kring fiktiva känslor, ärligheten och sanningen känns närvarande."

2010 var ett svart år för Magnus Ekelund. Livet verkade stå still, han var bostadslös och kärleken var lika borta som våren. Men eftersom Magnus är Magnus och cirkulerar runt sig själv som en satellit och fångar in signaler. Vände sig själv utåt och började berätta. Om sig själv. Vi andra kunde bara häpna, det här hade vi aldrig hört förut. 2011 kom så äntligen skivan och vad som kan beskrivas som det långsammaste uppvaknade bland svenska musikälskare, först gjorde han en låt med självaste Jakob Hellman, sen med Matti Alkberg, åkte på turné med dem båda och plötsligt vaknade alla. 2011 fann han kärleken och allt vände. 

För mig som följt Magnus sedan nätterna han skickade de första små demofilerna på svenska är det här inget nytt, jag vet att Magnus kommer göra ett album till och då om inte annat kommer han framstå som inte bara Norrbottens stora poet, utan hela landets. Här bland orden i till exempel Ingen signal döljer sig en storslagenhet sällan hörd. Och precis, varje sång är en liten nationalsång.

Här är ett liveklipp som jag filmade på Musikens Makt i Umeå. Kolla in den mäktiga kören! Känner du igen alla?





1. Mattias Alkberg

Tänk en tanke
Tänk en två-tre tankar till
Upphör aldrig, du kan tänka vad du vill
Till exempel på vem du riktar det till
Skriv sen ner det, flera tankar rinner till


"Det börjar med en uppmaning, en musikalisk ABF-kurs med syfte att peppa dig till stordåd. Alkberg tar udden av sitt eget skapande, sätter det på marken för alla att ta del av. Du kan göra samma, lika lite magi i skapandet som en ostfalla. Samtidigt håller jag inte med honom, det är mystiskt hur han får orden att rinna nerför väggarna utan minsta motstånd. Men jag kommer efter uppmaningen försöka, hela mitt liv. För det är kanske inte så svårt egentligen? Aldrig tveka, bara för tveksamheten i sig."

Så skrev jag om Frigjord, pånyttfödd när den inledde årets skivsläpp Anarkist tidigare i år. Det är kanske den starkaste inledningen jag någonsin hört på skiva! Samtidigt är det väldigt svårt att välja texter från Matti, allt är så fruktansvärt bra. Varje ord låter enkelt, samtidigt är det lyrik i en klass som ingen i det här landet ens är i närheten av. Ingen.
Att då inleda sin skiva med orden ovan, att ödmjukt ta udden av hela grejen, riva tronen vi satt honom på, det mina vänner gör bara en storslagen människa. Mattias Alkberg skrev de bästa texterna under hela 2011. Texter vi kommer lyssna på om 50 år och ödmjukt minnas Matti som det geni han faktiskt var. Eller nä, han kommer förmodligen hitta på ett sätt till evigt liv. Skulle inte bli förvånad.

Lyssna på Spotify.


BONUSTEXT:
Som ni kanske vet hände något speciellt i år, ett band satte musik till mina ord. Åh lilla emo gjorde låten Kommando Sorg och den låter så här, med ord av mig:

Kommando Sorg by ÅH LILLA EMO

Eftersom jag inte gjort någon låttext tidigare fick de ju såklart skala i texten så här kommer HELA originaltexten till Kommando Sorg.

Mer lyrik/poesi av mig hittar du på Ord Enligt Jerry.

Sitt på höga hästar, rid dem hårt hårt
Morgondagen dömmer
åh vad den dömmer
Blunda för allt, svart som svårt
Ni kommer aldrig överleva
aldrig våga leva
Slott bygget av luft, allt ni har kvar

Tvätta era själar, utan att bli ren
Är inte den som glömmer
Åh aldrig att jag glömmer
Leta varje dag, efter penningfen
Ni kommer aldrig överleva
aldrig våga leva
Rädda som små valpar, när jag är klar

Jag ska riva er borg
Kommando Sorg
Jag ska riva er borg
Kommando Sorg

Ni bygger paradiset, bakom celofan
Äger hela världen, runt Stureplan
Bygger religon, ett Jerusalem
Sliter mig i stycken, lem för lem

Blir så jävla trött, mitt liv i era händer
Så visa era tänder, era blekta säljartänder
Aldrig ska ni dö, det är det ni tror
Jag vet något mer
Så ajöss

Jag ska riva er borg
Kommando Sorg
Jag ska riva er borg
Kommando Sorg



Jerry Boman

Inga kommentarer: