Lista: Årets bästa låttexter


För mig handlar det om orden. En låt kan inte vara fantastisk, lysande eller omtumlande om inte orden kommer till mig. Om de inte söker sig in under huden och gräver djupa gångar i mitt inre. Ord som fastnar, som dyker upp flera gånger varje dag, som om de ville säga något. Ord som vill berätta om mig, trots att de från första början förmodligen var skrivna med någon annan i tankarna.

I dagar som dessa görs det listor och ännu fler listor. De flesta radar upp årets låtar, album eller spelningar. Tänkte att du förmodligen har dessa listor upp i halsen, det blir lätt samma visa: Håkan är årets kille och Annika är årets tjej.

Här kommer en lista till, med orden och meningarna som fastnat i mig under 2010. Ord som ständigt, ibland mitt i natten, repeteras i mitt huvud.

Det här är 2010-års bästa textrader inom svensk musik!

13. Steget
Du är alldeles för annorlunda
jag pallar inte, ändra på dig eller gå
Och hur kommer det sig att du känner alla överallt
Hur många har du legat med?
Och måste du ständigt höras?
snälla var lite mer diskret
Och ut mitt i veckan och spelning varje helg
det är för mycket vet du va


Steget tar oss med under den vackra ytan i utelivet. Alla lockas vi av de tjejer och killar som står på scen, målar upp bilder hur de är och gillar dem precis när de är så där gränslösa som vi vill ha dem… så plötsligt går det några år och det där bara fortsätter, plötsligt känner man sig bortglömd och ett bihang.

12. Tiger Tape
Det finns ett hål i marken, någonstans i Skanstull
Kanske var det en dröm, kanske var jag full


Årets simplaste text men samtidigt den mest effektiva, fantasin sätt igång och uttydningarna är lika många som nattens änglar.


11. Legenden
Jag trivs bäst, onykter.
Det är den bästa av alla tillflykter.
Jag är inte någon alkoholist
men ibland är bara staden så jävla trist.


Ja, va fan finns det att göra egentligen, när hela världen tycks vara mot en?

11. Väärt
Jag slår sönder en bil för att känna frid
Fyllskallar äger natten


Ibland behöver man bara lätta på trycket. Slå på en sandsäck, kicka en lampa eller trasha en bil. Enkelt.

10. Bobastian
Vi är coolast på spårvagnen.
I våra mammors Wayfarers.


Inom standup-komiken jobbar man med det oväntade. Publiken ska fram till sista ordet vara omedveten om varför det är kul, överraskningen ska komma precis på slutet för bästa effekt.
Bobastian lyckas med det som så många andra misslyckas med, både vara roliga och allvarliga på samma gång. De här orden säger så långt mycket mer än en enkel spårvagnstur, den säger något om att växa upp, om osäkerheten och sökandet efter en plats i det stora hela.

9. Hägerstens botaniska
Hur är det med dig, du verkar så skör?
Du tänker gå, men vad är det jag hör?
Stanna ett tag till och tänk som vi gör
Allt är ett nätverk och du entreprenör


Sista meningen förändrade mitt sätt att se på Stockholm, plötsligt förstod jag att man tänkte på ett annat sätt här. Ensam är svag, grupper är starka.

8. Mitt piano
Jag har dig kvar som en tapet
Jag vill ta ner, som sitter fel
Och gud hur ska jag hitta hem
Ha tålamod vi hörs väl sen
En sanning fast det klingar falsk
Du säger ingenting det säger allt


"Jag ringer!". Sedan tystnad. Ändå släpper man det inte, det är ju så bekvämt med någon man känner. Fast man vet att det är dödsdömt.

7. Andreas Söderlund
Du kommer gå rakt in i henne tusentals gånger
Måste börja våga äga Stockholm


Att göra slut är ett helvete. Än större är att se sitt ex i nya sammanhang med nya bekantskaper. Stunden när man faktiskt känner sig ensammast i världen. Då gäller det att ta sig i kragen och leva.

6. Nord och Syd
Om jag bara fick se dig igen
som att riva av ett plåster
eller klia ditt eksem till slut


Han utmålades som 80-talisternas store textförfattare och uttolkare redan i Vapnet, och i nya bandet Nord och Syd befäster Martin Abrahamsson den platsen. Han hittar orden som ingen annan vågar ta i och sätter ihop dem till något enastående tragikomiskt. Jag ler och våndas inför varje ny mening som kommer. Stor, stor lyrik.

5. Prins Eugen
Hammarby Spökstad, dina trottoarer
Har ännu inte känt förlorarens steg
Tvärbanan över blöta torg.
Är det så här det känns att bo i Göteborg?


Har ni varit i Hammarby Sjöstad? Nybyggda hus, helt utan själ, och sedan inte så mycket mer. Som så ofta misslyckas nutidens stadsplanerare med det mest fundamentala när en ny stadsdel ska byggas, områden behöver skit under naglarna. Och det ska inte vara uttänkt skit, som att låta hamnkran stå kvar mitt bland husen. "För att minna om havet och hamnens inflytande på den här delen av Stockholm". För att sedan bara tokrenovera kranen så den passar in i stadsdelens färgsättning…

4. Håkan Hellström
Man måste genom skam

Håkan har skrivit så många ord, så många one-liners för romantiker och egentligen skulle hela den här listan kunna fyllas med hans ord.
Så hörde jag den där meningen för fösta gången och allt föll på plats. Hellström berättar på fyra ord precis hur alla situationer, alla jobb, alla klubbar och alla fester som är bra börjar. När vi böra går över linjen börjar det ljuva livet.

3. Säkert
Sen när vi har gått en timme kan vi sitta på en bar.
Se hockyn på Dovas utan att se hockyn på Dovas.
Får jag luta mig närmre precis när det blir två noll till Finland.
Får jag köpa en öl till, som vi gör i Norrlandsinland.
När vi inte kan förklara hur gärna vi vill sitta kvar.
Precis så här.
Kan vi gå till en bar.


Hur förklarar man det självklara utan att det blir sliskigt? Hur berättar man varför den där andra fantastiska personen är så in i helvete bra för mig? Norlin satte orden på något vackert utan att förstöra det.

2. Lovisa Negga
Stunden äger
Ånger suger

Ibland kommer de där orden som förändrar allt, som få människor att utvecklas och göra bra saker. Negga har kokat ner det här till fyra små ord. Långt mycket kraftfullare än alla självhjälpsböcker.

Och här är den, meningen som är bäst inom svensk musik 2010:

1. Ludwig Bell
Det står en elefant i vår lägenhet, vi borde prata om det vi båda vet.

Jag har sagt det många gånger förr, Ludwig är en av de bästa textförfattarna vi har. Jag skulle gärna se en bok med honom, eller någon novell.
I den här meningen sammanfattar Bell precis allt som är svårt i ett förhållande. Om tassandet, om rädslan att bli lämnad om man river i sår man inte ska pilla på. Samtidigt gnager känslan av helvetet.

Bonus!
LeMuhr
Vi hade gjort en lista, men den försvann
Jag fick Carmen ibland och du fick Söderkällaren


Låten Psycho-ex med LeMuhr är inte släppt officiellt än, så det här får väl komma med på 2011-års lista… men det är en så bra text att jag inte kan undanhålla er den! Precis som många andra här varit inne på, det är inte alltid uppbrottet som är det jobbiga utan att sedan träffa personen ute. Om man då umgås i samma kretsar blir det hela än mycket värre.

Jerry Boman

Inga kommentarer: