Nytt och härligt: North Highlands, Moonlight Mask, Pajala Truck Co och The Glade


Jag tänker inte be om ursäkt för dålig uppdatering… eller ja, nu gjorde jag just det. Men jag har varit lite upptagen, sjuk och diverse andra grejer. Igår var jag till exempel hemma hos Plura och firade hans 60-års dag. Bara en sån grej! Det var både trevligt och en smula exotiskt...
Nåväl, musiken fortsätter flöda, mejlboxen sprack nästan här om dagen, så här kommer några grejer som är sinnesbra just i detta nu. Och vet ni vad, det är några grejer som kommer från utlandet. Inte så vanligt här.

Folkmusik från Brooklyn, hemlig musik för longboardåkare, Norrlands The Pipettes och folkpop med finurliga texter. Klicka på Läs mer för att ta del av allt härligt.


1. North Highlands (Brooklyn) 
Sval musik som hettar kinderna med nätta melodier. En röst lika vacker som förrädisk, Brenda Malvini vibrerar. Mandoliner, folkmusik i motljus och charm. Amerikanerna släpper skiva 2 september men redan nu kan man höra smakprov, och det låter hur bra som helst!



2. Moonlight Mask (?) 
Trots att internet är stort och märkligt fyllt av fakta hittar jag knappt något alls om den här långsamma elektron som satt min hjärna i brand. Det finns en liten text om att det är ett sovrums-soloprojekt från någon som bor i Amerikas mellanväster. Kan eventuellt vara en kille som heter Anders Carlsson… på samma sida är dock musiken taggad med "Finland". Hur som helst, Juliana är första spåret ut och det är kommer hela Stockholms longboardåkare gå igång på! Och alla andra. Varsågod, här är nästa "jag hörde det först".




Kan ju inte hålla mig från några svenska grejer också:

1. Pajala Truck Co (Pajala?) 
Ibland tittar man på en bandbild och faller direkt. Utan att hört musiken. Ytligt? Kanske, men det var väl därför bandbilden uppfanns. Pajala Truck Co är lika skeva som glada på sin bild och musiken är precis likadan! Girlgroup möter hillbilly. Om vi levde för många år sedan skulle vi utnämnt dem till "Norrlands The Pipettes". Ska man vara nutid, finns likheter med Pretties for you. Jag blir in i hjärtat glad! Av både bilden men framför allt av musiken! Ler och dansar rakt in i väggen!



Movements by Pajala Truck Co



2. The Glade (Stockholm) 
Mina tankar går direkt till den alldeles för tidigt bortgångne Gustaf Kjellvander, folkpop med finurliga texter och små vändningar där man minst anar det. Väldigt fint och jag vill se dem live nu. 23 september spelar de på Southside vid Zinken.

Dance For Love by The Glade

Jerry Boman

Inga kommentarer: