Video: Katakomb, Tildeh Hjelm och ett iskallt dj-bås vid vattnet


I går var det stor Göteborgsfest på Debaser Slussen. Halleluja är ett bokningsbolag, klubbfixare och allmänna glädjespridare sedan Hedenhös. Blenda-Lars och Plåt-Erik är i Göteborg ungefär vad Gustav Gelin är här. Ute-hjältar, dj-rävar och sjukt trevliga. De tog en bil och körde till Stockholm med två bra band, en fin fin dj och väskorna fyllda med nice:nes. Bra grej!

Jag filmade, jag frös och jag fick löfte om ny musik.



För tre år sedan och mer därtill satt jag i lokala TV4 Nyhetsmorgon i Göteborg varje torsdag och presenterade nya band från Göteborg. Små okända band fick komma till studion och spela, vilket var ungefär det bästa jobb man kan ha. En morgon i januari tog jag dit en tjej som jag sett spela ute en gång, hon hette Tildeh Hjelm. Trots att hon var upp över öronen nervös satte hon djupa spår i våra tittare. Och i oss som jobbade. Med en gitarr och sällsynt röst charmade hon alla till månen. (se klipp längre ner)

Sedan blev det tyst. Fick reda på att Tildeh flyttat… men plötsligt var hon tillbaka och jag fick rapporter om att hon nu ändrat på allt. Borta var nervositeten, borta var den akustiska gitarren och in på scen klev en storslagen artist. Så det var med spänd förväntan jag såg fram emot fredagens spelning på Slussen.

Tildeh Hjelm 2011 är en korsning mellan Karin Dreijer, enmans girl-group och en sanslös talang på att snickra låtar. En M.I.A från Sverige. Det är hittigt, konstigt och så en röst som inte lämnar någon oberörd. Jag älskar förändringen! Herre jävlar!

Jag gillar att fler lyssnar nu och att Tildeh har hittat hem i musiken. Hon har lett sig själv in på en stig som kommer leda lång, det är unikt och det är lätt att ta till sig, att som musikgillare förstå att det här är något att skriva hem om.



Lite senare spelade Katakomb och det lät ungefär så här:



Bra grejer!

I det lilla rummet spelade ingen mindre än Kristian Anttila skivor… tyvärr hittade nästan ingen in dit eftersom Debaser verkar glömt att betala värmeräkningen, det var nästan minusgrader inne i rummet vid vattnet och Kristian värmde händerna runt en thekopp för att ens lyckas trycka på play. Själv stod jag ut i runt fem minuter, det var så kallt att ölen kändes ljummen direkt ur kranen. Inte ok Debaser! Vår pophjälte höll på att dö!

Ja, just det: And Then-Charlee lovade att det skulle komma ny musik. Som var HELT anorlunda. Jag väntar med spänning!
Tillsist:
Så här såg det ut då, för nästan tre år sedan:


Jerry Boman

Inga kommentarer: