Musiknyheter i Emmaboda

På fredag brakar Midsommarfestivalen igång i Emmaboda. För tredje året blir det härligt häng för alla oss som tycker att just midsommar är amatörernas afton runt om på campingplatser.Ett urval av de bästa nya små banden som finns att hitta kommer också!
Hej Stockholm!, jag och Anna Flytström, kommer bland andra spela skivor innan och mellan banden. Och vi kommer bjuda på något nytt i djvärlden: Nya låtar!
Ja, nu kanske du tycker att va fan, det gör väl alla hela tiden, men den här gången tar vi det ett stag längre. Det blir låtar som du inte hört förut och som du kanske aldrig kommer höra igen. En gång i livet upplevelse. Precis som du med ditt pophjärta vill ha det! Hej Stockholm! blir en form av Popnytt i liveversion.

Vi kommer sätta upp en lapp framför djbåset där de exakta tiderna för de olika premiärlåtarna kommer anslås så du kan hänga med och vara på plats när historia skrivs.

Här är ett urval av de helt unika låtarna du kommer få höra:


Monty - Linda (demo)

David Pagmar gjorde stort intryck på musiksverige 2005 när han under namnet Montt Mardié släppte sin debutskiva Drama. Med snygga svepande ljudbilder och ekon från The Beach Boys tog bla låten Highschool Drama oss med rakt in i pojkrummet som det såg ut utan innan internet. När kärleken brann på riktigt.
Det kom fler låtar, fler skivor och vi vande oss vi hög kvalité och stora känslor. Det kom ett dubbelalbum (sic!!!) och det spelades på varenda scen.

Förra året bytte David namn. Till Monty. Han bytte också språk. Till svenska. Han berättar att orden kom till honom i Amerika, de svenska orden kom på andra sidan atlanten.
I mars släpptes skivan med det passande namnet "2010". För att riktigt stämpla in att det numera är nytt år och en ny David vi hör. Låten "En till himmel" var så knäckande bra att vi började mumla "Mauro, Mauro, Mauro" för första gången på många år. När sedan videon kom, ja vem sitter inte där: Mauro Scocco!

Låten som ni kommer höra på Midsomamrfestivalen är en demoinspelning och heter "Linda" och är en självutlämnade kärleksförklaring. "Låten kom av någon outgrundlig anledning inte med på skivan" säger David.
Det här blir första och enda gången låten spelas så lyssna noga! Och sedan postar vi brev till Monty och tvingar honom att släppa denna pärla!

Ludwig Bell - Normandie Landskorna (från kommande skiva)

Sångaren i bandet Dreamboy Ludwig Bell bytte språk till svenska och solodebuterade med singeln "Jag är en idiot". Det kunde slutat där, om inte låten var en sådan hit att jag nästan fick sätta mig ner! Ludwig omfamnar hela nutiden med berättelsen om hur han gjort bort sig och raden "Du är glad, det har jag sett nu på din statusrad" är så komiskt deprimerade i all sin jag-är-ditt-ex-men-kan-inte-släppa-taget-prakt! En svensk klassiker redan nu!

I augusti kommer albumet och vi längtar redan nu…MEN som besökare på Midsommarefestivalen kommer du redan nu få höra ett smakprov! Världspremiär på låten "Normandie Landskorna". Kärlek, politik och en enastående berättare! Det här blir låten som avgör valet!
Som sagt, världspremiär på Midsommarfestivalen!


Lissi Dancefloor Disaster - Moshpit lovers! 

2008/09 gjorde Uppsaladuon Josefin Lindh och Johan Tilli i Lissi Danceflorr Disaster succé med sin politiska dansmusik. De använde de apatiska tvspelsljudet för att berätta om en annan värld, den tänkande världen. De ryckte folk ur deras soffor, fick dem på fötter för att sedan vricka dem i galendans. Låten Oh my god spelde sönder mer än en högtalare. Nära 50 spelningar senare på bland annat Hultsfredsfestivalen, Peace&Love, Pridefestivalen och inte minst på Midsommarfestivalen är de ett band att räkna med. Och den som vandrat runt på Söder i Stockholm har förmodligen sett deras logga, en illgul katt, ivrigt blicka ner från runt hundra väggar. En pr-räd som faktiskt gav dem en artikel i DN, på Namn & Nytt sidan! Magiskt!
På Midsommarfestivalen 2010 blir det premiär för nya låten Moshpit lovers! Ta fram stödbandaget, smörj händerna och dansa!

Emmon - BodyJar (från kommande skiva)

Jag har vid ett flertal tillfällen utnämnt Emma Nylén till Sveriges coolaste person. Först i elektrolofipopbandet Paris och sedan i hennes eget projekt Emmon. Och det är som Emmon som Emma blev riktigt stor, jag tror knappt det finns en scen i landet där hon inte spelat! Festivaler, klubbar och barer. 2007 kom debutskivan och med låtar som "Wake up time", "High Horses" mfl satte hon dansgolv i rörelse. Förra året kom den något mörkare "Closet Wanderings" och till hösten är det dags för skiva nummer tre. Och det är från den som jag bjuder på en offeciell premiär: BobyJar! En mörk dröm som gjord för Smålandsnätter mitt i sommaren! 


Tobias Isaksson - The Wave (demo)

Det har gått två år sedan Emmabodafavoriten och solens förespråkare Tobias Isaksson och hans Irene stod på en scen. Tobias har haft tid att tänka. Uppleva toppar, dalar och tänka en smula till. Livet gick på sparlåga när orden och melodierna kom. Från början var det tänkt att bli nya Irene-låtar men där Irene hyllade det lätta så är det här mer storslaget dagens efter dagen efter det stora kalaset. Isaksson kan mycket väl bli höstens Joel Alme för med stråkar och sorg tar han din hjärna i besättning.
The Wave handlar om just dagen efter dagen efter, en utomkroppsligt saga utan trevligt slut. Du hör den först av alla på Midsomamrfestivalen!

Monostrip- Miami (demo)

Med medlemmar ur storkollektivet I´m from Barcelona smög sig Monostrip i i vårt medvetande vintern/våren 2010 och satte ljud till alla kvällar i baren. Sen gick allt fort, skivbolag hörde av sig, låtar släpptes och Arvikafestivalen bokade in bandet. "Like a drug" har du hört på radion och här kommer alltså en het ny låt: Miami! Första och enda gången du får hör den!

Arvid - Kyss mig hårt (demo)

I december 2007 stod Arvid, påtagligt nervös, på scen för första gången. Så här skrev jag:

"Arvid. Arvid. ARVID!
Snart är du Arvid med hela svenska folket. Vilken debut! Vilka låtar!
Jag rös mig igenom hela spelningen...
En stjärna föddes. Låter larvigt och Idol men här var det på riktigt. Arvid har på allvar alla möjligheter att bli en klassiker. "I dina ögon" är låten som varenda svensk synthakt försökt att göra sedan 85."  

Arvid har fortsatt sprida otroliga låtar men är ändå en relativt välbevarad hemlighet i synthsverige. Nått som låten "Kyss mig hårt" med all säkerhet kommer ändra på! För den för första gången. På Midsommarfestivalen!

Johannes Vidén - Självsabotören (ny version)

Var Johannes än spelade tappade folk hakan. Hur kan… hur kan…han va så jävla bra! Till en början blandade han engelskalåtar med svenska för att på senare tid köra enbart på svenska. När jag för första gången fick låten "Självsabotören" på mail ramlade jag av stolen. Där satt sommaren låt skrek jag rakt ut! Några dagar senare tog Fredrik Virtanen till de stora orden och jämförde det hela med  "En Sherry Darling så god som någonsin Moneybrother hade gjort den." Och det ska ni veta är ett djävligt högt betyg från den gubben!
"Självsabotören" har flitigt roterat på P3…men eftersom allt gick så fort så kände Johannes att han faktiskt inte var riktigt klar. Han hade mer att ge, låten som P3 fick var den som fanns inspelad.
Låten som nu får sin premiär på Midsommarfestivalen är alltså en nästan i grunden omgjord låt. Stråkarna är större, sången tillbakalutad och ja, du kommer älska den! Hej Stockholm! ger dig "Självsabotören" som det var meningen att det skulle låta!

Förutom de här låtarna så kommer jag och Anna spela en massa annat gött och nytt. Kom och häng med oss! Låtarna du har i din bandare i tältet vet du ju redan om och har förmodligen hört tusen gånger, kom och lyssna på lite nytt istället!
(så klart blir det en och annan klassiker och härlig känd musik också)

Tillsist:


















Tittade förbi Olle Ljugström på Gröna Lund igår… men eftersom alla andra också var där så såg jag mest en hatt. Att han sedan gubbat till sin bästa låt, Norrländska Präriens Gudinna, gjorde inte saken bättre. Vad är grejen med killar som blir äldre och gitarronani?

Tillsist2:
Kolla gärna in The Sonnets på Stockholm Boat Sessions. Jävla bra alltså!

Jerry Boman


Bookmark and Share

1 kommentar:

Viktória Peričková sa...

Jag fick min ex kärlekspartner att återvända till kärleken och lita på mig mer än någonsin tidigare. Hela mitt liv trodde jag aldrig att kärlekstrollformel kunde få tillbaka min ex älskare Mårtensson, tills min vän introducerade mig för den riktiga besvärjelsen, innan jag kontaktade några trollformler för att hjälpa mig men vet om de kunde hjälpa mig, vissa krävde de mer pengar tills Jag följer enkla instruktioner från den stora kärleksförtrollningen via hans personliga WhatsApp-nummer +12162022709, jag kunde kommunicera och ringa honom och få omedelbar hjälp av honom för att återställa mitt äktenskaps kärlek och lycka Drigbinovia Vem som helst kan fortfarande få samma hjälp från honom idag för att återta förlorad kärlek eller återställa en trasig relation och frånskild partner kan återgå till kärleken. det är möjligt eftersom det fungerar för mig inom 3 dagar, min före detta älskare ringde mig på telefon för att be om ursäkt och just nu lever vi båda tillsammans i kärlek och lycka. du kan också nå hans e-post på doctorigbinovia93@gmail.com Tack till Drigbinovia för hans begåvade krafter tack för att du tog dig tid att läsa mitt vittnesbörd?