UPPDATERAT:Ute är inne och tvärtom.



Ikväll ska jag göra ett experiment, jag ska gå på konsert utan att lämna hemmet. Två stycken till och med. Känner mig som gammelfarfar när jag sitter hemma men vad gör man inte för att hänga med.
Först är det Tutankamon som spelar i en jeansaffär på Skånegatan. Ja, man kan ju tycka att jag kunde gå dit istället, men jag väljer alltså att se den här konserten hemifrån. Allt sänds på nätet. Ska bli kul! (jag sände ju som ni kanske minns Skansros konsert live över nätet för snart ett år sedan, det uppskattades av många)

Nästa spelning är 21.30, kanalen är P3 och det är Emmon på "scen". Man kan ju som bekant lyssna på radio över nätet så det blir att jag stannar framför skärmen även här.

Kommer jag uppleva samma saker som om jag varit där? Är det nyttigt att välja bort live momentet ibland? Kommer folk sluta gå ut nu? Vad tror du?

Jag återkommer senare i kväll med en rapport om mina upplevelser.

UPPDATERAT:

Då var den första konserten avklarad, Tutankamon direkt från jeansbutiken på Skånegatan.
Jag var lite avigt inställd till det här superbandet, just för att de kallades ett superband. Med personer från både Shout out louds och Peter Bjorn and John så finns alltid risken att det blir ett evigt snyggjamande på scen. Minihiten Have you ever been in love är efter några lyssningar bra... bara bra. Inget jag gapar på torg om, men den är...bra.
Live är det lite mera avslappnat, jag sitter som sagt hemma och kollar. Det är rutinerade personer det märks. Men jag saknar glöden, glädjen, hoppet och ljuset. Kanske är det just för att jag sitter hemma och tittar ner (kameran sitter i taket) som jag missar allt. För inget går igenom rutan som man säger på tvspråk. Det är som att dyka ner i en replokal fast ändå inte. Man är flugan på väggen och alla skiter i mig.
Nu är ju detta inte en text om hur konserten var, jag var ju inte där så jag vet faktiskt inget alls. Att sitta hemma i soffan och kolla gav inte så där värst mycket. För att detta ska bli roligt måste man ha mer än en kamera. Det blir väldigt tråkigt i längden.
Sen saknar jag möjligheten att kolla på spelningen i efterhand. Det är det som gör internet stort, att jag kan se saker i realtid men att jag också kan kolla efteråt. Jag hittar inte den här CCTV spelningen någonstans.
Sist: Det är en viss spänning i att sitta och kolla på något som sänds live från en butik på Skånegatan. Jag tror upplevelsen är ännu större om man sitter i Berlin eller London.



Jerry Boman

Inga kommentarer: