Urkraft på besök



Det finns så många som försöker. Det finns så många som snackar. Att de gör enkel musik, att de vill göra enkel musik och att de bara kör på. Det brukar alltid sluta med att man blir besviken när bandet snurrat upp sig i allt det enkla och ändå står där och harvar ackord som ingen utanför Musikhögskolan kan namnet på. Som locket på grytan brukar det också komma en text som utger sig för att vara enkel men som tvunget måste innehålla minst tre knepiga ord, för att som man säger "utvecklingen av bandet kräver det".
Det är i tider som dessa som Pascal är det kalldusch hela landet behöver, slaget rakt på näsan och hjärtattacken som får dig att omvärdera livet.

Pascal är inget lätt band. De flirtar inte med en jävel, de är själva väldigt svår flirtade. På håll kan det uppfattas som dryga. Men här hittar vi bandet som faktsikt på riktigt och skönt går helt sin egen väg. Det pratades förra rundan, förra skivan, mycket om att de snott hela grejjen från en massa andra band. Och ja de kanske de har, men jag skiter som vanligt i vilket. För Pascal är min hjärtattack den här kvällen.



Det är helt enkelt så befriande att se grottpop som veklingen känns i huvudet. Vi åker ner i grusgropen, bränner kullagren på vinkelslipen när vi försöker klyva sten och kastar dynga på de få blommor som växer här nere. Det här är vår planet, vår bubbla. Här är vi allena rådande, vi skriker hur fan mycket vi vill. Kom inte och stick upp.

Samtidigt är det inbjudande, varmt. Man känner att de är med oss. Isak, Manuela hårdaste trummisen Mimmi är där för oss. De sätter ord och musik till urkraften. Skall man ha rädsla/ångest/panik så skall det höras!

Jag ska bygga något stort och vackert.
Jag ska bygga något stort och vackert.
Jag ska bygga något stort och vackert.
För jag ska krossa er med det.

Helt underbart! Så få ord, så mycket sagt. Att de sedan börjar och slutar konserter (om vi inte räknar de två extra låtarna) med samma låt, Min enda vän, är inget annat än en spottloska rakt i ansiktet på allt. Jag älskar det!



Och så kommer de själva essensen av det väsen som är Pascal: Publiken skriker efter låtar, många vill höra Springsteen i stenhuggarversion i Hungrigt Hjärta, andra vill höra smärtande tragiska Kal P. Dal covern Johnny och andra vill höra båda låtarna. Pascal viker sig inte, de kör två låtar som extranummer från nya skivan...

Där har ni ett band som på riktigt gör de här för sig själva, men som ändå lyckas få mig att vara med. Storslaget? Bara förnamnet. Eller för att Pascalisera *) hela den här bloggtexten:

Alla i landet behöver er
Alla i landet behöver er
Alla i landet behöver er
För ni dödar allt så vackert

*)Pascalisera - korta ner, förenkla, upprepa budskapet

Tillsist:
När ska förbannelsen över Kungsgatan 19 släppa? Vem kan driva ut spökena som Wish födde upp i lokalerna? Igår var vi kanske 40 pers... Det är ju ändå så toksnyggt. Även om någon snubbe med seglarslingor i håret som jobbade i baren verkade tycka det var bättre att prata med en polare än att servera...

Tillsist2:
Inte missa Le Capitane släppet idag. Som sagt, det är ett nytt barn i stan, det är rosa och nu har vi fest. Kom till Pustervik i rosa! Eller mintgrönt...

UPPDATERAT

Tillsist3:
Kollade just bloggstatistiken, där man bland annat kan se vad folk har sökt på för att komma hit. Det är ju det vanliga sakerna i topp: "Musik enligt Jerry" och så mitt namn. Men lite längre ner på listan ser man en fin söksträng som 22 personer sökt på och sedan kommit hit: "adam + almedal + flickvän". Jag tycker det är fint.

Frågan är vad Adam i Almedal tycker:

Var med mig, var med mig,
lämna mig, var med mig
var med mig lämna mig
Var med mig, var med mig

Almedal/Första måndagen i mars

Jerry Boman

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Jerry, tänkte tipsa dig om ett bra pop/rockband från Irland.

The Script

Deras hit "We Cry" och "The man who can´t be moved" är några av tiospåriga albumet The Script ( deras tredje singeln släpps i höst)

Har tidigare samarbetat med The Neptunes och många andra. Tre skickliga musiker som gör grym musik och har tidigare skrivit låtar till flera andra artister.

Dessutom så spelar The Script på Liseberg nu den 22 Augusti i sommar.

Kolla in dom, vettja :
http://www.thescriptmusic.se