Klassiker!



Alla band har sina influenser. Alla påverkas de av någon.
Vissa hymlar med det (minns historien om Kent och Visage.)
Andra ståtar med det (minns historien om Weeping Willows och Depeche Mode.)
Någon tredje gör helt enkelt en hyllningsskiva helt inspirerad av sin favoritartist.

En natt i maj fick jag en skiva i handen. En fin liten platta med tre låtar på.
Bandet kallade sig Almedal och hade gjort skivan som en hyllning till Håkan Hellström.
Som med alla bra kärlekshistorier kommer jag alltid komma ihåg det där.
Kvällen när Almedal kom in i mitt liv.

Nu är det ett drygt halvår senare och platsen är Underjorden i Gamlestan. (jag har nästan flyttat dit...). Adam och Love skall ha släppkalas för sin nya skiva "och utan en massa skit". Det är dax för den stora kärleksförklaringen till Håkan!

Foajén är smockfull och det liras Hellström på högsta volym. Kom igen Lena dansar oss i rätt läge.
Sen brakar Almedal loss.

Det kan jag ju säga med en gång: Det här ligger i samma serie som Håkan! Om Hellström är kungen av pop i Sverige så är fan Almedal prinsarna! Love och Adam har med sig sina bästa polare på scen och det är allsång från början. Jag tappar greppet. De korta, snabba låtarna blåser bort hela huvudet på mig!



Tänk dig det mest euforiska med Håkan, tryck till körerna lite extra, spela ljusaslingor på gitarren och addera en hejarklack. Där har du Almedal!

Folk fyller scen och det blir festen man aldrig vill ska ta slut! En gång gjorde Håkan det här med mig i Lisebergs hallen, jag blev hög på musiken. Almedal är så nära, så nära samma sak. Med ett uns av finslipning kommer den här poppunken riva ner varenda ställe i Sverige! Alla kommer älska er!

Som om inte alla de vanliga låtarna var nog så kör Almedal ett extranummer...Och ja, det slog ju hela högen till marken! De har fräckheten att köra "Snygga tjejer"! Simon i Silverbullit har skrivit texten och tillsammans med Håkan sjunger de i det mytiska bandet "Snoppcity". DET är vad jag kallar extranummer deluxe!

Almedals släppkalas i Gamlestan den 23 september 2006 är redan en klassiker. Du som inte var där kommer ångra dig.
Nu väntar jag på hyllningsskivan till Almedal...


(kan ni inte se videon så ladda hem Flash player 9 så löser det sig)




Innan Almedal dunkade sönder hösten så kom en kille från Stockholm upp på scen. "Ring snuten" kallar han sig och är långsmal.
Han gör väldig fina små låtar och sjunger vackert. Låter Ted Gärestad i samma rum som Space Age Baby Jane. Enkelt och opretentiöst.
Jag tyckte om det.

Tillsist:
Årtusendets linup:



Obligatorisk närvaro!

Jerry Boman

Andra bloggar om: , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack Jerry för en finfin hyllning till en lyckad hyllningskväll. Fint att så många tycktes uppskatta Snygga tjejer också!
Vi ses omkring!