Kopior, fräckisar, mörker och tips.



Jag kan börja så här, med några ord till det första bandet som spelade på Club Centurion i går:

Om man låter som sin samtid är man redan försent ute.


Med det vill jag säga att det finns redan några som låter som Society. För alla känner nog till The Emmbasy...



Frågan är om Society gör det. Det verkar inte så, för de kör på med sin nycocktail pop som inget har hänt. Det är tråkigt så klockorna stannar, att bara kopiera så där rakt av. Visst, de är duktiga och så men de låter som sin samtid och är därmed redan omsprungna.

Kvällen startade hemma hos H i hennes tredjehandsrum nära Scandinavium. Väldigt fint och väldigt stort!
S var där också och målet var att vi skulle hinna se lite Hello, Saferide på Liseberg innan vi gick till Rosenlundsbåten.
Men trots att vi försökte klämma två flaskor vin på 45 minuter så gick det hela om intet. Det kanske var tur ändå...

Framme vid båten var det tomt. Det är tråkigt att inte fler vågar möta ny musik så där mitt i veckan. Nu var det ju till och med barnvänliga tider på klubben! De rann in lite mer folk efter en stund, men jag hade mer torgskräck än klaustrofobi på nedre däck.

Först fram på den lilla lilla lilla scenen var som jag nämnt Society. Jag gillade det inte. Det var tråkigt tråkigt, duktigt men tråkigt tråkigt.
Jag vet inte vad jag skall skriva mer, de är copcats och studiecirkelpretto. Jag tror mitt hjärta stannade.



Nästa band var gamla bekantingar, The Electric Pop Group.
När jag såg dem tidigare i våras så kände jag att de var nervösa och tråkiga på scen. Tänkte att det berodde på att det var deras första spelning, jag intalade mig själv att jag måste ge bandet en ny chans.
Ok, nu fick ni er nya chans TEPG.
Och nä, ni var inte bra den här gången heller.

Jag kan förklara. Om man sjunger "She changed my life" så måste man mena vad man sjunger, man måste visa med kroppen att det man säger är på riktigt. För om någon har förändrat ens liv så är det ju en jäkligt stor sak!
Men TEPG bara står där. Sjunger och spelar rakt upp och ner. Utstrålning noll.
Släpp loss för fan!

Som om detta inte var nog så skall det stämmas instrument hela tiden, visst det kan man göra men inte så länge. Vi tröttnar.
Och börjar man sedan dra urkassa fräckisar (ja ni läser rätt, de drog FRÄCKISAR) så blir det marsch i korgen direkt.
När det sedan börjar spela igen så låter det skrämmande nära dansband. Lägg på lite "dumduidumdum"-bas och ni fyller Gnesta Folketspark... direkt.

S försökte vara positiv:

-Den här stunden är ett riktigt "Bloggmoment"! Fräckisar och dansband!

Det finns en strimma ljus över TEPG. De har några låtar som skulle kunna bli något, She´s Playing With Your Heart och Popgirly. Om de bara släppte loss lite känslor.
Men jag kommer tyvärr inte ge bandet några mer chanser om jag inte blir tvingad.



Sist i kajutan var Tillmanns.
Tack Anders och Björn, ni räddade min kväll!
För precis när man behöver några minimalistiska postpunkrocksynth-låtar så är ni där. Det är, om inte svart, så väldigt mörkgrått. Så smyger det fram en skugga av,en för tillfället väldigt lugn, Ian Curtis. Svävande låtar som tar mig ut över kanalen och ner i djupet.
Tumlar runt bland svarta sammets gardiner och glider på schackrutiga bankgolv. Natten blir väldigt fin i ögonen på Tillmanns.

Sista låten för kvällen av Tillmanns hade varit den perfekta mixa över till "Love will tear us apart". Inte så att de var lika på det sättet utan mer en känsla. Då hade kvällen slutat helt perfekt.


Tillsist:
Gratis är gott, alltså går alla till Storan ikväll och firar in att 047 släppt en skiva!

Inte allt i livet är gratis, men bra ändå:

På fredag kan man fira att Join our Club firar 1 år på Henriksberg. Bland andra så spelar CosyDen-Mattias skivor. Han har ju god smak så...

Inte nog med det, på söndag är det dax att ta vagnen till Gamlestan igen. Koloni bjuder på Deltahead och We are soldiers we have guns.
Läs vad jag tyckte om banden HÄR och HÄR.

Jerry Boman

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

1 kommentar:

Join Our Blog! sa...

...och länken till Join Our Club-bloggen är www.joinourclub.tk!

Där hittar man bland annat information om hur man spelar popbingo.