Rockfiol på en ö.

Har tagit det lite lugnt i några dagar, vilade upp mig lite efter Indieboda. Många intryck som måste smältas.
Det blev ön med muren som fick ett besök. Visby var fint men lite brat-ish på sina ställen. Folket bakom diskarna såg ut som 40+ surfers. Tragiskt.
Tur man inte var där typ vecka 29.

Hur som helst innehöll även "semestern" en del musik. Det var Polenvecka i Visby och det innebär en del kultur, skumma maträtter och spelmanslag från landet i söder. Jag gick förbi en konsert i Almedalen (japp det är där politikerna brukar hålla till) och fick se ett folk´n´roll band. Rena vansinnet och jag förstod inte ett ord om vad de sa men jävligt roligt!
Bandet heter Orkiestra Dni Naszych och är Polens största folkrock band. De har lirat i 15 år och gör 180 konserter per år som resulterat i en bunt skivor.

I Almedelen den här kvällen hängde typ 100 personer.... De var lite synd för bandet är underhållande.
En låt tror jag handlade om grisar.
Nästa om deras hemstad.
Så körde de en toksnabb cover på "Om jag var en rik man" från "Spelman på taket".
I den senare låten kliver bandets store stjärna fram och dominerar. Han heter Michał Jelonek och spelar fiol som du aldrig hört det förut! Det är iallafall första gången jag ser någon som behandlar fiolen som en elgitarr, första gången jag ser någon headbanga och lira fiol samtidigt! Publiken är med på noterna och börjar ställa sig upp. Det är så självaste ringmuren bågnar! Killen är galet skicklig och vickar på höfterna bättre än Elvis. Skönt att någon tog fiolen ur finrummet en gång för alla!
De andra i bandet är rätt bleka om man säger så. Ett Nordman som boffat lim.

Resten av "Polen i Visby" såg jag inte mycket av. Fast de tre självlysande rosa renarna i parken var sköna. De var tydligen arrangemangets logotyp. Bättre än att se tre rosa elefanter i allafall...
Såg en poster med några som kallade sig "Hårdraukarna". Det är humor.

Över till något helt annat. På torsdag klockan 20.30 smäller det: Hemstad spelar på Respekt vid Järntorget! Det var ju på tiden!
Hoppas ingen i baren kastar nötter på dem. Det där stället har ju skämt ut sig förr med sin totala brist på god smak.
Du kommer ju såklart hänga med mig dit! Okej!?

Då ses vi där!

Jerry Boman

Inga kommentarer: