Namedropping deluxe-festival.





















Först måste jag bara tillkännage att jag numera är en bättre och mycket mer komplettare människa än igår.
Jag har efter ungefär 4,5 år letade hittat Lasse Lindhs skiva "Bra". I mitt tycke en av de bästa svenska skivor som gjorts. "Hon är bättre" är så smart, fin och bra att ingen kommer i närheten.
Mitt förra exemplar av skivan stals helt fräckt av mitt ex och sedan dess har jag letat efter en ny. Har ringt hit och dit, letat i reabackar på Åhlens, grävt i soptunnor, tvingat skivbolagsfolk att uppsöka sina förråd och även blivit lovad en bränd kopia av Lasse själv. Men icke. Förrän nu!
Den som ordnade upp hela mitt liv kallar sig Johan och bor i Halmstad. Tack tack Johan jag kommer vara dig evigt tacksam!
Det om det.

Nu är det bara timmar kvar till jag, och "Sasha Bell fan club", är på väg mot Sveriges trevligaste festival: Emmaboda-festivalen.
Jag har fixat och trixat med spelschemat i timmar nu. Det är viktiga saker det här.
I år kallas festivalen "Saker som vi glömt" och tro det eller ej, i år är det tio-års jubileum för mig i indieträsket! Herregud, är jag så gammal!
Såg att Brainpool, i sin samlingsskiva, hade en bild från när de spelade i Emmaboda 1994. Bilden såg gammalt ut...men jag var där då. Kommer ihåg att de hade massa stora, hårda och elaka vaker, som bandet själva tog med sig. De stampade på alla som kom för nära scen. Dumt och fjantig hybris.

Hur som helst så är det i år en helt grym line-up. Mest spännande skall det nog ändå bli att se The Polyphonic Spree. 25 man (och kvinnor) i färgglada konfirmationsdräkter som gör symfonisk pop kryddat med gosspel. Vet i fasiken hur de skall få plats på scen men det löser sig nog.

Som vanligt är det starkt på den svenska sidan. Salty pirates från västkusten verkar kul, döper man en låt till "I lost my virginity to the voice of Per Gessle" så kommer ju såklart er utvandrade Halmstadsbo ställa sig i publiken. Musiken lät...spännande.

Mer svenskt:
Blood Music . Soloprojekt från Karl-Jonas Winqvist i First floor power. Och ja det låter en del likt. Bra. Lite mer "odansant" kanske.

"Thehelpmeplease" spelar på lördag och då tänker iallafall jag vara uppe på benen. Jonas gör de vackraste måste-lyssna-strunt-samma låtar som finns!

Häxor & Porr (ett "och" i bandnamnet är årets trend!) spelar musikalmusik till en skum barnpjäs på sjutiotalet. Jag vet inte om det är meningen att man skall bli rädd...

TIAC tar vid där TTA slutade...eller är inne på ett litet stickspår men inom samma bangård.

Elias & The Wizzkids har någon skurit ut ur filmen "O Brother, Where Art Thou ?". Hoppas de har hatten med sig så man kan kasta pengar i den, för gatumusikanter blir inte bättre än så här, och det är en stor komplimang!

Vapnet känner ni till om ni följt med här. Hoppas på mer folk än i Hultsfred.

Lo-Fi Fnk gör så att jag dansar in torsdagsnatten!

Ja jag kan hålla på en stund, men nu får det vara nog. Jag kommer höra av mig när det blir dax. Den här gången gör jag ingen speciell blogg för festivalen utan håller mig här inne.

Allt är nerpackat och vätskeersättning som gjorde succé i Hultsfred är med. Och mp3 spelaren är laddad, med bland annat Lasse Lindh, Las Palmas, Jojje Wadenius och Johnny Cash.

Just nu önskar jag mig bara att lille Jens Lekman inte får ett staket över sig som förra året...och att jag kanske kanske feströker lite mindre...fast skit samma man lever bara en gång.

Jerry Boman

Inga kommentarer: