På lördag blir världen lite bättre.

I min hand håller jag just nu en samlingsskiva som kommer bli en klassiker. Årets viktigaste platta. Nått man berättar för småpopparna om några år.
”-Ja men ser du, jag fick den direkt ur Mattias hand”.
Tindrande småpopögon.

Det jag pratar om är samlingsskivan som indepop-lägenhets-Gud Mattias satt samman. Ni vet han som fixar galet bra konserter hemma i sin lägenhet i Bergsjön. Jag har skrivit det förr men skriver det igen: Tack Mattias för att du finns och gör det du gör! Jag kanske inte har samma intensitet som 20+ kidzen i din lägenhet, men jag njuter varje minut jag är där.

Skivan då? Ja den innehåller 19 spår, var av de flesta är helt unika för just den här lilla utgåvan. Skönt att höra att så många faktiskt bryr sig, att till och med spela in speciella versioner av låtar bara för Mattias.
Man hittar skramliga liveversioner. Inspelade på plats i den berömda lägenheten. Sibiria med en vacker gråtlåt, Surburban Kids with biblical names (med Mattias själv på tamburin!) funk:ar loss, Springfacory (som tydligen tog sönder högtalaren) och så en 24 minuter lång monolog/dikt av Mats Jonsson. Man hittar också låtar av Cats on Fire med en akustisk pärla, favoriterna Las Palmas på engelska, Matti Alkberg och så snälla Padington DC aka Calle Olsson.
Man hittar också embryot till Thehelpmeplease. Som vanligt vackert, spröt och ödmjuk. Jag kan sitta och räkna upp hela skivan… Det här är den viktigaste skivan sedan soundtracket till "Välkommen till festen" !

Att den här skivan finns är lika viktigt som luft.
Att konserterna fortsätter i Bergsjön är lika viktigt som vatten.
På lördag är det dags igen (Tyvärr utan mig den här gången, även Stockholm bjuder på fin musik i helgen.)

På lördag släpps skivan.
På lördag blir världen lite bättre.
Vem hade anat att det skulle ske i en lägenhet i Bergsjön, Göteborg?


U2? Nej, de är inte med på skivan, de är inte tillräckligt bra….

Jerry Boman

Inga kommentarer: