Något i hjärtat och en fantastisk röst.


Jag är inte speciellt religiöst lagd, faktum är att jag inte ens är med i svenska kyrkan. Man kan söka sina Gudar på annat håll än i det dolda.
Musik kan på de mest oförklarliga sätt få en i harmoni och lyfta upp en. fast man aldrig trodde att just den artisten skulle klara av det.
Jag gillar handklapp och tamburiner. Och i viss mån enkla texter, sing-a-long.
Khonnor är inte något av det. Han är inte heller religiös. Jag tror inte det i allafall.
Hans musik får mig att bli helt salig. Som en religion. Det är ett svårt fenomen att förklara, än svårare för någon att lyssna på. Det berör i hjärtat. Hans musiklandskap byggs upp av knaster och tonvis med eko. Det är helt omöjligt att sjunga med, även om hans låtar, helt lagligt, repeterats på min mp3-spelare.
Det byggs upp stämningar, ibland förmodligen ofrivilligt dansanta.

Connor Kirby-Long behövs. Hans är rent ut sagt skitviktig för hela världen. Viktigare än alla påvar och präster. Det är så här alla skall tänka. Just i kväll var vi 26 personer (japp jag räknade) på Sticky Fingers som tänkte rätt.

Om man ens för någon enstaka dag fick sitta i samma universum som Mr Kirby-Long. När man ser en konsert med honom så ser man en dans som vi första ögonkastet verkar vara helt fel. Men så tittar man och lyssnar man en stund och inser att rytmen han dansar till finns där.
Det är en elförstärkt Twilight zone.

Om man bara fick vara i Connors värld, på riktigt. Inte bara lyssna på den. Jag tror jag skulle trivas.

Annars är det just nu väldigt sympatiskt att Brainpool släppt en samlingsskiva. 90-taltets bästa popröst är här igen ! Janne Kask vad gör du nu?

Ja just det, från och med nu så ändrar min lilla blogg format. Det kommer inte bara vara recentioner av konserter. Även resten av mina tankar om musik kommer att komma med. Till allmän beskådan. Jag hoppas någon uppskattar det...
Annars får ni höra av er, fast kom bara med verkligt goda argumet.

Jerry Boman

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej min vän. Blir det något bloggat om Accelerator? Vore kul att få veta vad du tyckte om Sonic Youth och Devandra Banhart. Och för 543:de gången: han stavar ju namnet KHONNOR. Med två O. Ursäkta petigheten men vad faaaan.

Anonym sa...

Jag skulle bara vilja korrigera en sifferuppgift. Det var snarare 25 och en halv i publiken. Jag blev så svårt rastlös att jag var tvungen att köpa öl, gå på toa å gå ut och prata i telefon då och då. Förlåt min trångsynthet.