Altstrem i sommarnatten.


Okej om vi säger så här: Alla var där. Ja på Trädgårn igår. ACCELERATOR lockar en herrans massa musikfolk. Henrik B, José G, Teo J, Björn K, ”flickan-som-tror-hon-är-tuff-för-att-hon-bott-i-New-York” och många fler. Stället kryllar av alla dessa människor som skall utstråla ”alternativ musiksmak” Frågan är vad dom gör där? Jag ser dem sällan ute när det vankas bra musik annars.
Jag tror det så att ACCELERATOR kan man gå på utan större ansträngning. Man behöver inte leta upp musiken bakom listorna. Det har någon redan gjort.
Kollar man längst ner på det lilla programblad man får i entrén så hittar man en MTV logga..opps…Jag vill kalla det ”Altstrem”. Alternativ mainstrem. Alltihop blir bara färdigförpackat utanförskap som man inte riktigt behöver stå för, men det ser ju bra ut på bild.

Det första jag ser när jag kommer är SMOG. En välsjungande gök från Amerika. Han spelar gitarr bra och trummisen är fantastisk underhållande att se på, i tre låtar. Sedan blir det snömos av hela föreställningen och ett virrvarr av känslor som han inte riktigt får fram.
Jag går ut i solen istället.
Devendra Banhart står på tur. 2005-talets Jesus. Det är bra och det är inlevelse. Riktigt bra faktiskt. Sköna låtar med som han presenterar på ett skönt sätt. En låt tillägnar han alla som låter sina barn ha långt hår, en annan med att den är skriven av Marilyn Monroe och Charles Manson. Det är mycket hippie och indianer.
Vi, jag och Mono/Irene-Tobias utnämner Devandra till den snyggaste killen vi sett. Bara för att han får sitt våffelpermanentade hår att se fint ut, det har aldrig någon och kommer aldrig någon annan att lyckas med.

Kollar in Secret Machines. Långsamt ”bröll” blir det där. Nja inget som jag kommer komma ihåg om tre dagar. Synd på ett så bra bandnamn…Cooleen däremot är skön. En tjej på cello och en massa effekter kopplade till den. Det skulle musikskolans lärare se. Tänk att cello blev coolt! Fantastisk magiskt och blått ljus! Typ en av kvällen höjdpunkter!

Teenage Fanclub kunde man känna redan på förhand att det skulle bli så där. De var bra en gång för längesedan med tiden går och Teenage Fanclub står still…Jag känner att det här är ett rätt tråkigt och bittert blogg inlägg, men va fan…

Wolf Eyes är också ”bröll” på halvfart. Slayer som drömmer långsamma drömmar.

Bloc Party får mig på gott humör igen. Killen är svart men låter lika mycket vit som Elvis låter svart. Det är London. Det är spastiska England. Rapp papa Rapp papa Rapp papa. En liten dans blir det på golvet. Tack!

Innan jag går hem så kollar jag in Stars. Låter vackert med än en gång prefabricerad alternativ musik. Snyggt och komprimerat.

Ja som ni precis räknat ut så struntad jag helt enkelt i Sonic Youth. Jag har aldrig gillar dem och bryr mig inte. Det står jag för Så är det med det. Skrik, gorma eller fnys åt att jag måste gilla dem, annars gillar jag inte musik på riktigt. Jag gillar dem inte för det. Punkt.

Sammanfattningsvis så tycker jag att musiken som spelas i Bergsjön och på Hultsfredsfestivalens demoscen är bättre. Mycket mer framåtanda, med fötterna långt ifrån demonproducenter och MTV pengar.
Det kan väl ändå inte vara en bra ”festival” då kvällens stora behållning blir när supersympatiske Thehelpmeplease-Jonas berättar om hur han nästan blev av med benet efter att ha varit på Emmaboda för några år sedan. Eller att kvällen näst största behållning är mitt samtal med Connor Kirby-Long, i vilket vi kommer fram till att människorna i Göteborg är dumma så där mitt i veckorna. (för att de inte gick och lyssnade på Khoonor på tisdagen…)

Men ni alla som var där, kolla in all den fantastiska musik som faktiskt finns. Även om ni får leta som satan efter den. Att låta MTV och Luger (och de andra två, som jag faktiskt tror har långt mycket bättre smak än vad som presenterades här) sköta jobbet är som att betala svarta löner till polacker, billigt men man ångrar sig efteråt.

Har börjat älska min kamerarmobil! Trode aldrig jag skulle säga det men: Hur klarade jag mig förr?

Jerry Boman

4 kommentarer:

Anonym sa...

...eller så går man på Accelerator för att lyssna på musik som själv gillar, inte för att Luger säger så... ;) Och kommer man dit när Smog spelar, ja då har man ju redan missat festivalens höjdpunkt, Joanna Newsom. Ajabaja. En harpkonsert att minnas så länge som pannkakor fortfarande är goda.

Anonym sa...

Ja absolut kan man gilla den där musiken. Jag menade inte att se ner på någon... Jag bara undrade varför inte alla dessa människor som var dä och var så fantastiskt alternativa i hela sin uppsyn, aldrig syns ute annars. För de gillar väl musik?
Miss Newsom skulle jag ju såklart velat se...men en annan måste tyvärr förtjäna sitt levebröd på annat ,samtidigt som folk spelar bra musik...Medborgarlön åt folket hade fixat det.

Pannkakor kommer vara goda till dess att rocken är död.

Jerry Boman

Anonym sa...

Det är med Sonic Youth som med livet. Man måste lida lite innan man fattar hur bra det är. Hoppas att vi ses på Arvika.

Anonym sa...

men du MÅSTE ju gilla sonic youth! annars kan du ju inte gilla musik PÅ RIKTIGT!