Låt för låt: Så låter Alina Devecerski kommande EP

...ligger på min lista över de bästa låtarna jag någonsin hört. Det är något stort, mitt i all skörhet växer monstret i hjärtat och dränker livet i svart men det är okej. Det är vackert för ett emohjärta med känslorna på utsidan...

Jag har lyssnat på Alina Devecerskis kommande EP Gnista + Gas (26 september) och här kommer orden om den, låt för låt. 
Som om inte det var nog, Alina ger även sina egna personliga kommenterar till varje låt!


Alina Devecerski fick den där hitten alla artister drömmer om, med Flytta På Dig fick hon inte bara livepublik att vricka fötterna, hon fick även klubbbesökare att skrikande springa mot dansgolvet när nån dj tryckte play och ännu högre skrika ”Jag bygger bygger upp, å du river river ner”.
Låten dominerade våra sinnen och toppade listor sommaren 2012. 

Hösten samma år kom debutskivan Marathon och något hände. Förväntningarna var uppskruvade och många blev förvånade, Devecerski visade en annan sida. Allt är inte bara traditionella hits, själv tycker jag suggestiva De E Dark Nu kvalade in som 2012 bästa, men någon floorfiller är det ju inte.

Tidigare i år kom så uppföljaren, singeln Armé dundrade i fjärran och jo, här kom den listtoppade fortsättningen på Flytta På Dig. 

På fredag släpper Devecerski en EP, en samling låtar för att visa på riktningen inför framtiden. Och det är en till många delar ny Alina vi möter, politisk och medveten (det var hon innan också men ni kommer förstå vad jag menar) och jag tycker hon lyfter sig enormt. 

Jag har lyssnat på skivan i några veckor nu och en av låtarna har fastnat något extra. Gråt är en klassiker, helt i klass med Kents La belle époque. Sanningen är att Devecerski lyckas bättre, men det gäller att ha öppet sinne, Alina är sinnlig och skriver inte saker på våra näsor. 

Jag har lyssnat de senaste veckorna, så här låter det. Alina själv kommentar också, låt för låt:


Armé
Låten har snurrat några veckor, en naturlig förlängning av Devecerskis tidigare hits. Distat hitmakande och med ett texmässigt koncept som brukar funka, ”vi” är ett, jag är med er och ni är med mig.  
Min första känsla var att Alina fallit för trycket att producera fler hits, att hon satt inne på det hemliga receptet. Armé är ett tydligt exempel på att det inte riktigt är så lätt. Sen lyssnar jag lite till, låten växer. Det är en näven i luften-låt som en kan ta på två sätt: Nu kör vi, det är fest ELLER Det är på riktigt nu, vårt land går åt helvete. Storslaget låtsnickeri! 

Alina: Eftersom jag hatar att fega ur så tänkte jag, nu blir det horns och tutor för solidaritet och för hela hjärtat. Vi lever i en tid då man inte kan vara tyst och se på när allt är på väg åt helt fel håll. Armé handlar om ett brinnande hjärta!






***

Gnista + Gas
Refrängen är helt otrolig! Näven i luften mot hela världen! Ändå handlar låten mer om att tröttna på människor som aldrig ger sig hän. Som aldrig vågar ta steget in i det okända. En låt till alla dem som aldrig varit upp över öronen kär och samtidigt gett det bästa av sig själv för att övertyga någon annan om sin förträfflighet. En låt om tiden mellan första dejten och beslutet att fortsätta. 

Ge mig gnista och gas
Ge mig det bästa du har
Jag vill se dig så
Se dig längta hårt

Alina: Det här var den första låten som skrevs till nya albumet. Den har en erövrande känsla som jag gillar och en explosiv framåtanda.

***

Frälsaren
Devecerskis är född 1983 och med Frälsaren polerar hon upp sitt födelse decennium med stålull. Vassa trummor, ett Thåströmskt anslag och rostiga stängsel. Jag gillar artister som tar platsen från Gud, nassisim kan vara vackert. Här råder inget tvivel om vem som bestämmer. Över allt, liv, död och du ska vara tacksam. 

Alina: Den här är inspirerad av Motörhead. Vi ville göra en Ace Of Spades, kort och gott. Jag tycker vi lyckades bra. Den lilla djävulen i mej viskade några ord om att jag skulle göra en sanslöst röjig låt. Gitarrerna är inspelade med en sjukt lökig hårdrocksgura, spelad av en känd, namnlös, läbbig gitarrist.

***

Gråt
Har lyssnat säkert tio gånger senaste timmen. Orden gräver sig in i mig, träffar en stor svart natt av melankoli och jag gör precis som Devecerskis vill. Jag gråter. 

Gråt bara gråt För du kommer ingenstans Den här staden är ett monster Man förlorar mot ibland Gråt bara gråt Vad betyder en ärlig chans Om du vill kan du kasta bort den Det finns säkert nån annanstans
Gråt
Gråt
Gråt

Det är lätt att missta den här låten för en i raden av alla jag mår dåligt-låtar. Gråt är för mig uppgörelsen med Sverige som samhälle, hur vi skickligt monterat ner mänskligheten och bara se människor som maskiner, allt i kapitalismens svarta hål. Varje relation är en väg mot nästa, vi förväntas göra relationskarriär och likt bostäder byta upp oss.
  
Alina sätter enligt mig den politiska texten som Jocke Berg så länge försökt, La belle époque lyckades hyfsat. Devecerski tar politiken, samhällsbyggnaden, till en ny nivå. Gör den mänsklig, i kontexten relationer. En sång som beskriver det så många känner efter utförsäkringar, arbetslinjen och Fas3: Gråt. Tårarna är det enda de inte kan ta ifrån oss, ett effektivt visuellt vapen när den sista gnuttan hopp lämnat kroppen. Gråt, bara gråt, Gråt, bara gråt. 

Gråt är 2014-års bästa text så här långt, att ta det enkla ordet gråt och klä det i känslan av just gråt är omvälvande. Likt när någon skrattar, det smittar. Säger någon gråt tillräckligt ofta så gråter du.

Gråt ligger på min lista över de bästa låtarna jag någonsin hört. Det är något stort, mitt i all skörhet växer monstret i hjärtat och dränker livet i svart. Det är vackert för ett emohjärta med känslorna på utsidan.

Alina: Jag hade känt mej oinspirerad under en tid och tyckte all musik jag hörde var skit (inklusive det jag själv gjorde). When in doubt, är det bästa att gå tillbaka till nåt grundligt och historiestarkt, så jag började lyssna på kungarna av pop The Beatles. Titeln är halvsnodd från deras låt Cry Baby Cry.

***

Vänner med vapen
Lika stenhårt som den verklighet människor, frustrerade människor, känner.  Musikaliskt är det gatstenar, pinnar och taggtråd. En låt om att sätta fokus där det behövs, inte i våldet, inte i sorgen, utan på människorna och vad de kommer från. Att försöka förstå. Att det är vår jävla uppgift att förstå de här människorna, de är som oss och därmed ska vi behandla dem med respekt.

Alina: Efter upploppen i Husby så tänkte jag på hur snett det gått när ungdomar känner att de måste bränna upp bilar för att bli hörda. De vill säga ”Hallå, vi vill känna att vi har en chans till en framtid”. Jag tycker det är en otrolig kraft i det om än destruktivt. Och sen kollar man på Debatt i SVT och det sitter nån jävla Moderat och snackar om att det är samma för alla. Det fanns eldsjälar som jobbar med de här kidsen som säger vad vi behöver göra. Men det är ingen som lyssnar på dom, ”Vänner med vapen” handlar om dom.





Tom Jerry Boman

Inga kommentarer: