Live: Nord & Syd byter ord och uppfinner skogsemo


Som.

Förmodligen ett av de vanligaste orden i svensk poplyrik. Allt är referenser, allt ska knyta an. Förklaras med andra ord, en gardin är som en böljande äng, som är ett hav som är… Jag tycker det är att dumförklara publiken, att vi inte kan tänka nya tanker, få nya syner och känslor. Att vi inte kan försvinna bort utan att veta varför. 

Martin Abrahamsson och Julia Hanberg väljer en annan väg tillsammans med de andra i Nord & Syd. Med precision undviker de ordet Som, skapar eget och jag står där och känner mig smart. För jag förstå, på mitt sätt, precis vad de berättar.

Nord & Syd har helt enkelt valt ett annat ord, ibland sjunget, ofta dolt:

Hur.


Det har gått snart tre år sedan jag fick höra den första låten från superbandet. Jag cyklade staden runt och Men åh gick varv efter varv den där natten, kunde inte förmå att sluta vare sig cykla eller lyssna. Kristian Antilla har i sitt tjuvlysnings epos Hårt godis förfinat vardagsspråket till högoktanig lyrik, där jag cyklade hittade jag precis samma nivåer. Att bara ha en refräng Men åhhhh, men åhhhh var bland det bästa jag hört. Så oerhört befriande!

Fler låtar sipprade ut. Min arm, där kärlek sätts på prov bara man vänder på tankarna och så strax innan jul, Björkar. Om den skrev jag:

Björkar är en naturromantisk saga, där Nord & Syd fint utforskar sitt ljuduniversum.
Fram stiger en egen identitet, under det över fem minuter långa och väldigt dynamiskt uppbyggda stycket sitter jag fastnaglad i kyrkbänken. Det är tydligt att saker blir bättre när det får ta tid, detta är inget hafsverk, detta är på många sätt en final.Björkar är en naturromantisk saga, där Nord & Syd fint utforskar sitt ljuduniversum. Fram stiger en egen identitet, under det över fem minuter långa och väldigt dynamiskt uppbyggda stycket sitter jag fastnaglad i kyrkbänken. Det är tydligt att saker blir bättre när det får ta tid, detta är inget hafsverk, detta är på många sätt en final.   

Helt nyss släppte de Inte idag genom att låta Annika Norlin, Ulf Stureson, Johan Borgert och Mattias Alkberg tolka låten utan att ha hört den. Fyra egna, unika, versioner som alla fyra omfamnade med sitt uttryck. 

Det var där någonstans uttrycket föddes, skogsemo. Nått hittade jag, nått prickade rätt för Abrahamsson kommenterade epitetet: Så kan man sammanfatta min uppväxt. Skogsemo. 

Nu står vi där nere i källaren på Södra Teatern, utanför är både vädret och den politiska debatten isblåa, men här inne trevar vi sakta runt bland träd och solen värmer. Och det är då det slår mig, att Nord & Syd vill förklara utan referenser. De litar på oss, att vi är tänkande människor. Det känner i huden. Någon litar på oss. Då litar vi på er tillbaka.

Nu har vi kommit fram till centrum, staden Nord & Syds stoltaste stund, praktverket vi skickar vykort från och låter oss fotograferas framför. 

Det värsta jag sagt till dig.

Hur vi ångrar, hur vi skäms, hur vi skadat fast vi inte ville. Hur en förövare kan ångra, växa upp, må dåligt. Hur vi ska tänka oss för.

Det finns inga Som här, det finns inga referenser, för det finns ingen som skriver liknade. Hur jag känner mig skyldig, över allt jag sagt, över min egen svärta går över till någon annan. Det var mina ord, och jag tar tillfället att säga förlåt här och nu, du vet vem du är.  

Nord & Syd live är starkt, litar fullt ut på musikens kraft. Enligt mig räcker det här längre än långt, trots skam och hopplöshet är det värme jag tar med mig hem, skönt nedstämd, precis som riktigt bra skogsemo ska vara.

Skivan Som en människa är släppt, den finns på vinyl. Hemma hos Nord & Syd på internet hittar man information hur du köper hem ditt exemplar.
Sen finns alla låtar på Spotify också:



Tom Jerry Boman

Inga kommentarer: