NYTT: Brott och Straff plockar känslan i Innan magin försvinner


Stressar mig igenom tusentals låtar. Lyssnar 20 sekunder. Nästa. Nya 20 sekunder. Nästa.
Så ser mitt förhållande ut till det mesta. Snabba ryck. Första känslan, första intrycket gäller. För nyfiken på allt bakom knuten, vill ha periskop till att se bakom hörnet.

Så kände jag mig lugn plötsligt. Låten fick rulla i min Iphone. 10 sekunder gick. 20 sekunder gick. Lät den hållas. Fick utvecklas. Visste inte vad som väntade. Satsade min tid på låten. Något att bygga på.

Jag är väldigt glad att jag gjorde det. Första intrycket, att jag faktiskt skulle lyssna mer än 20 sekunder, visade sig vara rätt. För efter 42 sekunder smäller en av de bästa synthdansrefränger jag hört!

Innan magin försvunnit
och lyckan är som bortblåst


Kom och hälsa på Brott och Straff.




Text på handlar om att uppfinna det du aldrig hört förut. För du precis som jag tror oss ha hört precis allt, att alla ord till byggstenar inte kan läggas i nya mönster. Det är denna utmaning som både engelska texter liksom svenska står inför. Och på svenska kan det vara rent oöverstigligt, vi tror oss ha hört allt, allt allt redan är gjort.

Det är där många sållas bort, språket blir fattigt, klyschorna bygger luftslott och den enklaste meningen i världen lindas in i svåra omslag och så rullar musiken på. Inget förändras. Inget utvecklas.

Innan magin försvunnit
och lyckan är som bortblåst


Framgång inom svensk musik handlar mycket om väder. Vi älskar prata om vårt väder, det regnar, det snöar, det blåser och hela Facebook-feeden brinner av klagomål och pepp. Kanske är det våra fyra årstider som gör det, bor man i ett land där solen skiner jämt är det inte så mycket att snacka om.

Det är just därför alla kontaktpunkter mellan väderfenomen och känslor berör oss. Vi kan känna igen oss.

Innan magin försvunnit
och lyckan är som bortblåst


Det är inte en ny mening. Inte alls. Tusentals har berättat om hur lyckan blåser i väg för vinden, hur lusten vispas bort av blåst och hur personer hopplöst kämpar i mot vind när just lyckan är som bortblåst. Men precis som The Arks It takes a fool to remain sane är meningen för bra för att vara sann. Och de båda sätter känslan exakt.

Brott och Straff består av Martin Carlson (solo under namnet Katzenwaffe) är producent och Kim Nilsson sjunger. De skriver låtarna ihop och Innan magin försvinner är den första de släppt i från sig. Rent geografiskt befinner de sig i Västra Götaland.

Jag tycker det här är väldigt bra. Men… jag skrev om de första 20 sekunderna, hur det kunde slutat där. Eller egentligen de fösta 41 sekunderna, innan refrängen kickar in. Hade jag bara lyssnat på de och sedan stängt av, då hade detta slutat som en kopia av undret från Hässleholm, Familjen.

Vilken enastående lycka att jag lyssnade vidare.

Brott och Straff hittar du på Soundcloud och Facebook.

Innan magin försvinner by BROTT OCH STRAFF

Tom Jerry Boman

Inga kommentarer: