Musikvideo: Magnus Ekelund & Stålet gör natten i Ymer II


Minns nätterna, de långa nätterna på gränsen. När allt var upplöst, avgjort och suddigt i kanterna. Å ena sidan odödligheten, i evigheten, under hög luft var precis allt möjligt. Kanske var du kär, kanske var du kaos. 

Minns nätterna, de evighetslånga nätterna på fel sida gränsen. När allt var söndersmulat, utspritt och förevigt borta. Å andra sidan ett långt liv mot död, i evighet, där rymden tryckte ner dig i skorna. Kanske var du kaos, kanske var du kär en gång.

Jag ryser än en gång. Nu släpper  Magnus Ekelund & Stålets singel Ymer II från mästerverket Det definitiva drevet. Ymer II detta överdådiga verk om en båt, om en isbrytare ut ur nu-verkligheten och in i sen-verkligheten, om ett rop på hjälp, om längtan efter långsam trygghet. Jag ryser inifrån och ut. Och jag har gjort det förr. Till detta kommer en video...

Där är de, alla eviga nätterna. Man behöver inte vara ett geni för att upplevt dem, när allt känns meningslöst, ändå så meningsfullt. Natten när det vänder. En vacker video, om tiden mellan för ung och rätt ung ändå.
Kanske har Magnus Ekelund hittat sin Ymer II, kanske blev orden självuppfyllade. Sången om isbrytaren blev isbrytaren, det blåkala norrbottniska isskenet in i märgen byttes mot ljumma sommarnätter där solen, själva essensen av liv, aldrig tog slut.

Ymer II är och förblir en av de mest märkliga låtar jag hört. Och jag märker när tiden går hur den fortfarande växer. Om inte Magnus blir profet i sin egen stad efter detta vet jag inte vad som är fel på er.



Under hösten blir det turné runt om i landet:

31 augusti Uddevalla, Solid Sound Festival
07 september Luleå, Bistro Norrland
14 septemeber Umeå, Scharinska
15 septemeber Sundsvall, Aveny
03 november Göteborg, Stadsteaterns Foajébar
16 november Stockholm, Debaser Slussen

Och jag kan inte tjata nog om detta, Ekelund har landets roligaste blogg!
Bland annat kan man se en halvnaken Matti Alkberg

In och se själva på magnusekelund.se

Inga kommentarer: