Peace & Love: Kristian Anttila på campingen och på Cozmoz


Kristian Anttila sa i en intervju jag gjorde med honom för något år sedan att han bara håller på och gör poplåtar efter en väldigt enkel formel. Att han i smyg höll på med andra musikaliska projekt, och mellan raderna menade att de hade en mycket svårare formel.

Det kanske ligger en del sanning i det, för allt som Anttila gör verkar gå så lätt. Låtarna sprutar fram som den mest naturliga sak i världen och orden flyter samma väg. Han den mannen gjort en endaste låt som inte är en hit?


Såklart har han gjort det, men live blir det en kokande gryta inne på Cozmoz-scenen på Peace & Love. Och det är klart, Kristian har ju tio år av hits och gigs att ta ifrån, samtidigt känns allt hända för första gången.
Ja, jag hyllar helt förutsättningslöst men låt mig berätta om min vän John som var med mig i Borlänge. Han är inte bara en väldigt bra tvfotograf, han är också en tweeprofessor av rang. Det John inte vet om twee är fan inte värt att veta.

Då hjärnan är på oss alla är trång har hans tweedel tryckt bort andra delar, han hade faktiskt aldrig hört Anttila innan i lördags. Då fick han desto mer. Först var det spelning med Antilla mitt på campingen, ett fans hade vunnit en personlig spelning vid sitt tält, killen som var från Falun fick välja låtar och där mitt bland lervatten, gamla ölburkar och sunkiga tält gjorde Anttila magi med oss alla.



Det hände något med John där. Han var imponerad. Låtarna verkade perforera honom direkt, precis så där enkla som de egentligen är. Enkla med lyrik i den absoluta svenska toppen.
John snackade mycket om hur bra det var senare under dagen.
När vi senare tryckte oss in till den riktiga spelningen var John förväntansfull. Tänk, för några timmar sedan visste han inte ens vem killen som skulle spela var.

Sen började det. Och John bara log. Ett sånt där leende man bara kan få när man sett ljuset. Ljuset som heter den bästa popen på svenska.
Då kan Kristian hävda att han gör pop med en väldigt enkel formel, det är en formel som funkar. Låt det aldrig sluta.    






Tom Jerry Boman

Inga kommentarer: