NYTT: Years Away gör elektronisk pop med solen i ögonen


Du och jag har snackat om det här förut. Eller jag har snackat om det och du har lyssnat. Du har tänkt att allt ingår i en storslagen plan, allt är förutbestämt och uträknat. Jag har försökt förklara att tur, slump och total kaos ingår likväl som uppfinningsrikedom och talang.

Den absolut vanligaste frågan jag får är hur jag hittar alla små band. Rimligt, det är ju en hel del som passerar, uppmärksammas och blir stora, de som hade sin början just här på denna lilla popblogg.

Jag försöker alltid berätta för dig om nya saker, inte följa spåren någon annan redan trampat. Ibland håller du med mig och börjar älska musiken lika mycket som jag, ibland går vi åt olika håll. Men det gör inte så mycket, så länge du kommer tillbaka är det ok med mig.

Nu ska jag berätta hur jag då hittade ett av de där banden som skakar om mig rejält.

1. Jag får ett mejl från Magdalena Pieh som går på Beckmans. Hon försöker få tag på Thom York, ni vet han i Radiohead. Eftersom man inte bara ringer så har hon satt ihop en svinsnygg film och hoppas på svar. Hon ber mig sprida filmen, budskapet. Så här är den, du bara måste se!

2. När jag tittat på filmen blir jag lite nyfiken på vem denna Magdalena Pieh är. Jag googlar. Hittar både hemsidor och bilder. Och hennes Facebooksida. Vem är denna person som så gärna vill ha tag Thom York?

3. Jag och Magdalena Pieh är inte vänner på Facebook, därför ser jag bara en liten del av hennes sida. Men uppe i högra hörnet, i rutan där det står vad man gillar, där hittar jag en bild. Jag vet inte varför jag klickar, men något i bilden fångade min uppmärksamhet…

Det är där äventyret börjar.

Bilden jag klickat på förställer Anna Berglund och Simon Eriksson. Tillsammans är de Years Away och släppte för några dagar sedan bedårade låtar. Sånger som är så där färdiga, försiktiga med en inneboende explosionskraft. Dans men inte dans och Annas röst… jag lyssnar och känner igen. Funderar, börjar leta. Och när man minst anar det slår hjärnan till och förvånar mig med sin kapacitet: Det är ju DEN Anna Berglund från fantastiska You/Me! (spelade på Emmaboda 2007 bla)

Lyssna på Starting Fires, modet att hålla inne med en explosiv låt, att kväva den kan vara väldigt vackert.
Än bättre är Eraserhead, elektronisk pop på den verkliga toppen av berget. Finurlig.

Years Away är sista dansen, första ljuset på din axel. Allt man vill säga men inte vågar, för ingen lyssnar. Berättelser om insidan som bara väntar på ett öra, en reaktion utan förutfattade meningar. Years Away är smala ögon rakt mot förra årets sol, i bilder på internet, i drömmarna som aldrig blev sanna hur mycket man än försökte. Years Away är allt jag behöver just nu.

Så, Stockholms klubbbokare, vem blir först?Years Away hittar du på Facebook och på Tumbl.



Years Away - Eraserhead by Years Away
Years Away - Starting Fires by Years Away


Tillsist:
Hoppas Magdalena Pieh får tag på Thom York!

Tom Jerry Boman

Inga kommentarer: