EXTRA: Ljungs släpper ny skiva i vår och finns äntligen på internet


Den gamla skivan
Musikens vägar är snåriga och långa. Saker tar tid. Hur vackra de än är. Just den här vägen börjar 2008 över en öl på Stars of India i Göteborg. Stans sämsta indier men ölen var billig, halvliters Cobra för 40 spänn. Då kan man stå ut med smördränkt slabb och ris. Måns Wiklund var där, mannen från Leopold. Bandet som fått med låtar i tvserien One three hill och som jag utnämnt till "bästa musiken att äta frukost till".

Måns berättade hemlighetsfullt att han hade nya saker pågång. Leopold på svenska. Plötsligt var det inte ölpriset som var bäst på restaurangen. Leopold på svenska!

Månaderna gick och våren kom och musiken var lika borta som snön men en dag i mars 09 kom ett brev postat i Göteborg...







Ljungs var namnet på bandet och så här skrev jag då:

...en låt som är så geografisk att det svämmar över, vem har någonsin sjungit om Ödeshög? En rak berättelse om en resa från väst till öst, samtidigt om en inre resa, bort och hem. Vackert.
Så en låt om hur bandet började. Rak på här också. Det är det svåraste, att vara så direkt berättande, så hårdkokt. Ljungs reder ut det, stundtals lika elegant som Håkan i Tro & Tvivel. Den ödesmättade berättelsen ger mig känslor av saker som hänt som man inte vill glömma.
Vad kommer vi ha kvar…


Sen blev det tyst igen. Skivan fanns inte på nätet och det blev en liten myt om vilka som hade den. Folk får annat att göra, flyttar och världar krossas när de byggs upp. Jag brukade spela låtar med Ljungs som dj, stod i båset och log åt det vackra, det ödesmättade. Ingen dansade. Skivan trillade annars fram sena nätter i ensamhetens lägenhet. Det var jag, Ljungs och överblivna vinslattar från förfesten. Så är det fortfarande.

Nu är det januari 2012 och äntligen kan man höra Ljungs på internet! För några dagar sedan la de upp de gamla låtarna och jag kan berätta att en ny skiva är på ingång, den mixas i detta nu och ingen är gladare än jag! Släpp blir "någon gång i vår" och Måns hälsar att "det vore ju roligt att spela live".

Även om musik tar tid så betyder det inte att den är betydelselös eller odirekt. Ljungs är väldigt direkta. Lyssna här nedan på västkustens vackraste och mest undangömda band:
Ödeshög by ljungs
Vi startade ett band - ljungs by ljungs

Mer med Ljungs finns på Soundclound.

Tillsist:
Ser du min blinkning till en Gyllene Tider-låt?

Tom Jerry Boman

Inga kommentarer: