Liveklipp: Boris & The Jeltsins spelar Matrosen i Kransen


Bredvid mig står en av landets mesta twittrare,  Eric Rosén (Nyheter24/John´s Candy). Han tar bilder, han skriver på sin telefon under spelningen. Mycket. Följer ni honom vet ni redan allt om hur det var… eller så gör ni det inte.

Om Boris & The Jeltsins första skiva var Twitter, direkt och snabb så är deras andra mer som den här bloggen. Lite långsammare, lite svårare men kanske får man ut något mer av det hela. Jag vill gärna tro det, både för min skull och för BOTJs. För i snabbheten, lättillgängligheten går något förlorat. Okej, att man får reda på allt precis när det händer, man förstår allt direkt, men sedan är det sakerna som inte riktigt kommer med en gång. Som till exempel texten till BOTJs nya låt Tick Tack.  



Boris & The Jeltsins 2011 är klaustrofobi. På ett bra sätt. Det är den oförlösta expositionen som väntar på att brisera i din hjärna. Där den första skivan var direkt, enkel är den andra mer indirekt. Det är smarta texter, ibland tar det några varv innan jag förstår och det gör mig glad. BOTJ litar på att publiken är kloka och kan dra sina egna slutsatser.

Att sen Matrosen är en hit fattar alla. Jag har spelat den ute några gånger när jag dj:at och vaje gång börjar folk spontandansa och kommer sedan springade och frågar vad det var de hörde. Blir inte den en radioplåga ska jag hoppa i en isvak. 



Live är det än mer energi än tidigare, Elias Eriksson vill övertyga oss alla. Inte en sekund får gå förlorad mot målet om en bättre värld. För det är fortfarande politik, smart politik. Deras omtalade låt Littorin var en tydlig känga rakt i pungen på den före detta politikern, nu lindar de in sin budskap mer. Det är väldigt bra!

Även musiken har fått sig en uppdatering, in rusar synthslingor och backtracks. Utvecklingen går framåt, men dansen och energin sviker aldrig.

Så var det den här Tick Tack. Om hur du är oslagbar i andras ögon så länge du rättar dig i ledet, en nog så stark koppling till arbetslivet. Här ges inget utrymme för egentänkande, du gör som du blir tillsagd annars kan du dra. Är det välfärd? Är det så vi bygger ett bra samhälle? Du säljer dig utan att du kanske själv vet om det, sen sitter du där och skäms i din tysthet och i ditt mörker. Briljant text! 



Den 14 september släpper Boris & The Jeltsin sin andra skiva, Oslagbart Material. Släppkalaset som ni ser på bilderna var på Hemliga Trädgården i Midsommarkransen.

Jerry Boman

1 kommentar:

Anonym sa...

BOTJ, Jerry. BOTJ.