Tjuvlyssnat: Le Muhr, Pasadena samt videos från Örnsberg


Le Muhr-Birgitta spelar in
När man skriver är det alltid en fördel om man lyckas knyta ihop texten på en smart och snyggt sätt. Slutet ska gärna återknyta till början och i mitten bör man utvecka sin sak.
Ibland spelar verkligheten en rakt i händerna, guldkorn av briljans formligen rinner över tangenterna, utan att man behöver göra ett dugg. Just nu är läget precis så.
Det börjar med Le Muhr, de är på gång med nytt och jag har fått tjuvlyssna i studion. På deras debutskiva fanns en låt som hette Pasadena... och just nu sitter jag och lyssnar på ett band med just namnet Pasadena. Vad är oddsen för det?!

Världen är med andra ord helt klart bättre än dikten.










Le Muhr

Stockholms främsta uttolkare av skuggklassen Le Muhr jobbar på uppföljaren till hyllade debutskivan Generation Destruktiv (2007). Då satte de fingret hur det är att växa upp i ekot av 00-talets indievåg, med klubbar, dekadens och nätter som aldrig tog slut. Med vilsenhet, ångest och längtan efter något annat. Ni som följer bloggen noga vet att jag redan i slutet av förra året fick lyssna på deras nya låtar och nu har det hoppat flera steg framåt. Arbetet är kanske inte precis inne i slutfasen, men det närmar sig.

I söndags hälsade jag på i studion, belägen i ett hyreshus nära området med det passade namnet Slakthusområdet. Som av en slump la bandet sång på en låt som kallas Zombieland…

Le Muhr-Maja i sångbåset
Det är klassisk Le Muhr-pop dvs upprorslåtar med tillsynes enkla texter på svenska. Allsångsvänligt, in i hjärtat, knuten näven i luften och kommer förmodligen träffa helt rätt bland alla vilsna själar. Du kan vara 20 eller 32 och ändå kommer precis du förstå vad Maja Thorén menar med orden. Det pendlar mellan dröm och verklighet. Precis som Broder Daniel visade med skivan Cruel Town så slutar inte utanförskapet när man blir äldre. Det handlar fortfarande om att anpassa sig, för ingen jävel kommer anpassa sig till dig.







Så här skrev jag i december:

Texterna är bland det bästa jag hört, musiken är uppdaterad, men ändå bakåtblickande. Som vanligt beskriver de ett livet precisare än någon annan. Mitt liv. Många har varit kallade att berätta om popluggarnas, de smala jeansens och pinnsamlarnas liv, ingen gör det lika insiktsfullt som Le Muhr. Det är skitigt, det är dekadent och det är fan precis lika tragiskt som verkligheten. 10 av 10 poäng!
Nu sätter jag mig och väntar på ny skiva, nya spelningar och vet att välden kommer bli så mycket bättre.

Med hjälp av nätverket Funded by Me och sina fans samlade Le Muhr in över 12 000 kronor i våras som startplåt till nya skivan. Intresset är med andra ord stort!

När skivan kommer är ännu oklart.

Länk: Le Muhr på Spotify

Så här gick det till när jag besökte Le Muhrs replokal i början av året:


Pasadena

I höstas körde jag en liten special i baren på Debaser Medis, Indiedagis Storstad. Hemlig gäst var Ludwig Bell. Han hade i sin tur tagit med sig Niklas Pettersson från Dreamboy och som en total överraskning körde de en låt med deras nya band Pasadena. Jag är inte riktigt säkert men det där kan ha varit debutframträdadet.

För någon vecka sedan släpptes första låten på Spotify; en Beach boys klingande komposition, drömsk och vacker med himmelsk stämsång. Jag föll som en fura.

Nu sitter jag och lyssnar på nästa mästervärk från den här sommarälskande duon, en oändligt vacker cover på Ingentings Här kommer solen. På engelska. Ja, du läser rätt!

Det är bland det vackraste jag hört! Låten är så mjuk att solvarmt smör verkar stelt, så varm sirap kommer rinna fort i dess närhet och jag vill bara krama alla och allt! Ingentings sångare Christopher Sander ska enligt uppgift gilla Pasadenas version väldigt mycket, och den mannen är ju känd för sin goda smak.

När skivan kommer är oklart, den håller på att mixas i detta nu… eller egentligen blir det två skivor, en vintermixning och en sommarmixning. Alla låtar kommer alltså finnas i två versioner. Det här kommer bli väldigt intressant att höra!

Länk: Pasadena på Spotify

Tillsist:
Örnsberg har släppt två nya videos... och om jag inte fått kläm på det bandet tidigare så blev det inte lättare nu.



Jerry Boman 

Inga kommentarer: