Liveklipp: Adventure Of


Det är en pretentiös och nischad tanke att inte döma band fören jag sett dem live. Tycker fortfarande det är där det händer, sällan jag ler när jag lyssnar på musik i lurar. Samtidigt drar jag mig för att börja gilla musik innan jag sett bandet på en scen. Man kan så lätt bli besviken.

I fallet Adventure Of gillade jag dem direkt. Deras indiesamba, huliganpop fick mig att le. Samtidigt som det var utsvävande såg jag framför mig den här lilla duon stå och veva lite försynt i ett hörn, musiken på en usbsticka och endast mic i hand. Huvudet målade upp syner med kavajer mot svänget, mörker som motpol till det glada. Jag fantiserade helt enkelt ihop en helt egen scenvärld till Adventure Of.

Den var helt fel.



Adventure Of live är efterfesten som spårat ur, din eviga dröm till det fria och otvungna. Glädjande nog medverkar både kaftan och jeansjacka, huvudnickar och spontana hopp rakt upp i luften. Rent scenografiskt krockar det storslagna i TSOOL med bob hund, Vapnet med Queen. Dennis Lundqvist och Patric Julian står likt varma sektledare, leende i mitten och levererar… nä, det är sjukt konstigt alltihopa. Scenen är den lilla i baren på Strand och det räcker på långa vägar inte till. AO ska upp på en stor scen, för här finns underhållningen. Musikaliskt är jag redan såld liksom många andra, men live verkar ingen ha sett dem.



Hela min fantasi om hur det skulle vara brann upp i samma sekund de gick upp på scen. Verkligheten slog alla gånger dikten. AO ger sig på alla, helt utan livrem och de ger oss en halvtimme vi inte kommer glömma. Ta det här med mellansnacket, Dennis vi ha en plats… jag blir den första som skriker: Lettland. Sen vill ha en händelse, någon skriker pissnödig (tror jag det var). Utifrån det bygger han sedan en fin liten monolog som landar i vad låten handlar om. Så kan man också göra, och precis så ska man ta en publik. I all enkelhet var det där världsklass!

Här hittar ni Adventure Ofs sida.

Tillsist:
Någon som däremot bjöd på total förvirring var den här kvinnan, Kikki Danielsson. Hon valde att ha släppkalas på Debaser Slussen... Enda roliga var väl när hon själv insåg det komiska: "Jag tror det här är helt unikt, det har nog aldrig spelats schlager på den här scenen". Nä, Kikki det har det nog inte, och vi hoppas alla att det inte händer igen.


Nu sitter alla och undrar, va fan gjorde Jerry där då? Jag var där i sällskap med tre trevliga flickor och hade inte en susning om att jag skulle hamna mig i den usla smakens högborg.

Jerry Boman

Inga kommentarer: