Tjuvlyssnat: Jakob Hellman i
duett med Magnus Ekelund!


Hellman och Ekelund 2011
Jag tar det härifrån: 2006 dyker plötsligt Jakob Hellman upp som gästsångare på Nina Ramsby & Martin Hederos skiva Jazzen. Han gör en rätt blek roll, låten Du min vän är inte hans. Rent mentalt. Men det är alltså det sista vi hört inspelat från Jokkmokks-sonen. Innan det var det något litet på en hyllingsskiva till Olle Adolfsson och innan det körar han på We aim to please, Branipools numera uttjatade låt. (ja, det är den i reklamen).

Sista gången Hellman gjorde riktigt bra i från sig var 1991 tillsammans med Perssons Pack i den eviga djklassikern Tusen dagar härifrån. Då är vi nästan tillbaka i tiden för hans skiva, …och stora havet, även om Jakob gjorde två låtar på skivan Taube. Men som du ser, det finns inte så väldigt mycket att ta på här. Jakob Hellman är och förblir svensk musiks största mysterium. Jag har tidigare lagt ut mina tankar om hurvida hans debutskiva är den bästa, jag kom fram till att den kanske inte är den bästa skivan längre, men lik förbannat är den en helt magiskt bra skiva. Något annat går inte att säga.

Förra sommaren åkte Hellman runt med diverse synthikoner på turnén Forever Young och inför den spelade han i TV4s Nyhetsmorgon. Just den där tidiga morgon råkade jag befinna mig i Fyrans hus på Gärdet i Stockholm och det gick nästan att ta på känslan, normalt coola studiomän och ljudtekniker fnittrade i kapp, Hellman is in the building! Så mycket betyder han för så många. Trots en skiva. Det är mystik som heter duga det.

Okej, nu kommer det: Jakob Hellman är med på Magnus Ekelunds (ni vet Elmo och Magnus Ekelund och Stålet) kommande platta! För första gången sedan 1991 kommer det alltså en låt som på riktigt passar Hellam, man riktigt hör hur han fått ny energi!

Helt exklusivt har jag fått höra låten och det här kommer smälla min vänner, det här kommer smälla högt! Det är alltså Magnus låt, men att plocka in Hellman i duett är redan en klassiker. Deras röster är som gjorda förvandra, dessa två söner från samma stad i norr. Efter tjugo åt låter det som Hellman hittat hem, låten heter Utan er och … äh, jag drog iväg lite frågor till Magnus:

Vad ska skivan heta?
Skivan ska heta Svart flagg. Vi är snart helt klara med inspelningarna och dom sista mixarna. Sen ska det bara skickas till Kristian Anttila för mastring och sedan är det helt klart. Det ska bli skönt. Jag tycker det har tagit för lång tid. Vill ut med det bara. Fort.

När kommer den ut?
Tanken är väl att den ska komma ut innan sommaren. Men vi har gjort det mesta själva och har inte kontrakt med någon. Så när den är helt klar så tänker vi visa den för lite skivbolag och fråga om dom vill ge ut den. Vi gör det helst inte själva.

Hur kom låten till?
Jag skrev den i typ december, när jag var hemma hos mamma. Under en promenad i trettio minus, på väg till en gammal kompis som var hemma över jul. Jag var rätt bakfull och då kan det bli rätt intressanta låtar, efter som att hjärnan kopplar och tar vägar som den aldrig annars skulle göra. Den handlar om att ta tillbaka sitt liv och om insikten att man alltid är beroende av andra.

Varför just Jakob Hellman?
Vi var bokade att spela på samma ställe under vintermarknaden i Jokkmokk. Men jag skulle missa hans spelning, efter som att jag var inbjuden till en middag och spela för kronprinsessan Victoria, så då föreslog han att vi skulle göra något tillsammans under min spelning. Då kom jag direkt att tänka på den här låten, Utan er, som kändes typ juten för att göra med honom.

Sedan när vi spelat den live lät det så bra med våra röster ihop, så jag frågade honom om han inte ville vara med och göra den på inspelning. Så då åkte jag och en ljudtekniker (Boden) ned till honom och sjöng in den. Egentligen tänkte jag inte ha med den låten förens på nästa skiva, som ska heta Röd flagg, men nu blir det inte så. Utan er blir sista spåret på Magnus Ekelund & Stålets debutskiva.

Sist men inte minst, det finns textrader i den här låten som är riktigt bra:

jag är hårt arbete
jag är fattigt betalt
jag är demonerna i spegeln
jag är skilsmässobarn

jag är paniken i bröstet
jag är sanden i ett glas
jag är elektroderna i pannan
jag är draget på stan



Ja, ni fattar nog själva...Det här är helt sinnesbra! Det kommer regna STIM-pengar över pojkarna!

Jerry Boman