Event: Lina har alla rätt



När jag först hörde talas om Rättviseförmedlingen hoppade jag av lycka. En så briljant idé, så enkelt och så omvälvande för det området där jag rör mig mest, journalistiken. För även om man försökt så är det ofta man faller i hålet, ska det snackas bilar är det en kille och ska det snackas vårdföretag blir det en tjej. Här kom nu någon superhjärna på den enkla och geniala idén att faktiskt använda sitt nätverk, både det på nätet och det i verkligheten, för att samla in alla de där människorna som råkar vara hajja på ett ämne som domineras av det andra könet. Sjukligt bra ju mer jag tänker på det.

Senaste året har priserna och utmärkelserna regnat över förmedlingens grundare Lina Thomsgård. Underbart bra. Hon har helt på egenhand för upp en fråga som bubblat på dagordningen hur länge som helst men aldrig tagit sig in bland topp tio. Tack vare Lina ligger den nu fast cementerad och det blir enklare att inte trilla ner i det där könsstereotypa hålet igen. Jag vet inte om Lina fattar hur mycket hennes idé har betytt för vårt samhälle. Tidigare har frågan om jämnstäldhet mest handlat om att fler kvinnor ska in här och där. Nog så bra. RF har lyft frågan, jämnstäldhet går åt både hållen.

2007 delade jag ut ett diplom till folk jag tyckte förtjänade det. Då skrev jag ”… ett diplom, och en skvätt ära, till några personer som bara genom sin uppenbarelse gör världen till en bättre plats. Personer som genom sitt handlande visar att man inte behöver skriva folk på näsan. Personer som agerar mer än de snackar.
Nu delar jag ut det diplomet igen, och det går självklart till Lina Thomsgård. Motiveringen kan ni utläsa ovan.



I lördags var det fest på Stand. Just Rättviseförmedligen hade fixat en heldag med både intressanta diskussioner och bra band. Det första jag hörde på var musikbranschen ställer sig till det här med jämnstäldhet. Det var Emma Finnkvist från Arvikafestivalen, Ludwig Bell (artist) och Pia Kalischer från P3 (hon håller i massa event bla P3 Guld).

Sonja Schwarzenberger krävde svar, varför blir det bättre om det är jämnstält? Bra fråga men svårt att svara på, Ludwig gick ut först och svarade att det såklart blir bättre och roligare för alla, Emma höll med och Pia tyckte det var självklart.

Nu till det knepiga med event som detta, de på scen håller ju med att det blir bättre, publiken håller med så missar man målet. Jag vet att det finns musikkritiker i det här landet som helt på allvar skriver att Arvikafestivalen nästa år kommer göra sitt sämsta år, ha det sämsta programmet eftersom Emma och Co tidigare i år gick ut med att de kommer köra 50/50 mellan könen. Den kritikern hade jag gärna sett på scen, så det blev lite snack. Jag håller inte med denne och det skulle ingen annan gjort, men precis som med allt annat så mår saken bra av lite motstånd.

Ta nu det här rätt, det var ett svinbra evenemang. Jag säger inget annat. Men jag saknade möjligheten att dra ner brallorna på någon, eftersom jag inte tror att den där skribenten tänkte efter riktigt.

Sen var det roligt att höra spelet bakom P3 Guld, förra året fick de mycket skit eftersom det ännu en gång var en manlig programledare. Nu vill de ju såklart ha en kvinnlig, men säger sig inte hitta någon… När snacket på scen är över går Kitty upp på scen, hon styr kvällen, och säger rakt ut ”Jag är ledig!”. Och ja, är hon det så kom igen! Kan knappt se att det skulle finnas en bättre programledare för det där programmet!

Dagen gick över i natt, jag såg några band, blev yr i mössan efter en hel dag i en bar…

Tack för att det finns människor som handlar mer än de snackar. Jag önskar jag hade ett uns mer av den kryddan i blodet.

Några bilder på det hela:





Jerry Boman

Inga kommentarer: