H som i höst och Håkan

Bookmark and Share

Håkan Hellström brukar spela in sina låtar fort och lätt, därför ger jag mig på att tänka till en smula om River En Vacker Dröm som jag precis fick höra premiärspelas på webbradiostationen Gimmeindie.

Det går rykten om hur Håkan jobbar i studion, hur han har låten i huvudet, snabbt förklarar och hur han sedan bara går in i sångbåset och sjunger. Rakt upp och ner, inte sällan är det första tagningen som kommer med på skivan. Hur mycket sanning det ligger i det här vet jag inte, men när nu River En Vacker Dröm kom med på skivan så kan vi vara säkra på en sak, den är snabbinspelad.

UPPDATERAT: Hör Håkan själv berätta om låten efter hoppet.









De flesta kan sagan vid det här laget, platsen är Way Out West och Håkan Hellström har just spelat sig igenom hela sitt debutalbum "Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg". Publiken vill ha mer. Och vi får så mycket mer än vi någonsin kunde drömma om! Vi får en ny låt! Håkan inleder med att säga hur det här är en låt som bara kommer spelas en gång, här och nu. Han tycker vi ska plocka upp mobilerna så vi kan spela in låten om vi vill höra den igen. Samtidigt mummlar han fram att man aldrig ska vara säker på att låten aldrig kommer spelas igen… River En Vacker Dröm är en instanthit där i Slottsskogen, vi är med på noterna direkt och man känner längs ryggraden: Den får inte bara försvinna, den bara KAN inte spelas bara här och nu!


Det går några dagar, Youtube fylls av mer eller mindre halvdåliga filmupptagningar från Slottsskogen. Vi suger i oss allt. Vi vill inte sluta lyssna. Så plötsligt får jag ett tips, låten kommer kommer trots allt att spelas in! Och det redan till helgen! (jag berättar först av alla, sedan sprider sig nyheten till både GP, Gaffa och alla andra ställen).

UPPDATERAT:


Nu har jag då äntligen fått höra låten, Gimmeindie spelade den ikväll 17:20. Och det är fortfarande en helt galet bra låt. Håkan berättar om sin resa, om sitt liv från 2000 till och med nu, om hur han från att ha varit ingen plötsligt "är över hela stan". Om hur folk ändå kan vara avundsjuka, eller som vanligt i Håkanland så kan man dubbeltolka vissa meningar:

Alla vill se dig falla nu Håkan Hellström

Han beskriver en rädsla som jag tror alla stora artister har, att allt en dag tar slut. Man är aldrig bättre än sin sista låt, sin sista spelning. Hur mycket uppåt det än går, kan det gå utför snabbare än ljuset.

Det är en ödmjuk låt, borta är ungdomens kaxighet. Just Håkan har jag alltid uppfattat som väldigt ödmjuk, minns tidiga intervjuer när han fortfarande var med i Broder Daniel, då var han killen som höll tillbaka. Som berättade att man aldrig kan veta hur det igår, i morgon eller nästa vecka.  

Nu har det gått tio år sedan där där makalöst fantastiska skivan kom ut, och det här är Håkans syn på det hela. Det gick rätt bra trots allt. Till musiken som vi kommer dansa till i höst, för precis som För En Lång Lång Tid så har den ett driv och en energi som nästan saknar motstycke. Den smyger sig på, in under byxorna, in under kjolen och rycker tag i benen. En låt som bäst funkar på hög volym och när man är bland vänner. Räkna med näven i luften och popröster som sjunger:

Om du älskar mig
kommer jag lämna dig
 

Och om du lämnar mig
Kommer jag att älska dig


Ett råd till alla djs där ute, cutta låten precis innan andra meningen där och du får en jävla allsång. Förmodligen kommer Sveriges alla klubbar och dansgolv med klass spela låten redan i kväll, rippad direkt från nätet. Om inte så kommer de spela den i morgon då låten släpps digitalt. 13 oktober kommer hela skivan.

Hösten kommer tillhöra Håkan. Precis som vanligt. För han kan som ingen annan snabbt och enkelt formulera sig, bygga meningar som kommer leva i oss för evigt.



Jerry Boman

Inga kommentarer: