Samtidigt Som lägger av!

Först:

Så kom då beskedet som vi alla känt ett tag, Samtidigt Som lägger ner. Inte för att de varit kassa på slutet utan mer...eh en känsla utanför scen. Alla jobbade med annat.

Jag tycker det är tråkigt som fan! Redan från första spelningen, via de första inspelningarna, via Småländska skogar och till otaliga hopp framför scen så har de här fyra killarna haft en speciell plats i mitt hjärta. De förenade punkens direkthet med smarta, osmarta texter. Punken blev plötsligt av med sin ibland skitnödiga politik. Samtidigt Som var effektiva som en smocka, känsliga som en smekning. Och allt handlade egentligen bara om kärlek och vänskap. Att de sedan alla fyra är väldigt trevliga personer blir lök på laxen.
Tack Erik, Francisco, Göran, Erik!
MEN det blir en sista spelning! I morgon på Underjorden! Du är där!

Sedan:

Jag gick förbi Debaser Slussen i går, en minifestival och det är alltid trevligt. Jag hann se Steso Songs i en ovanlig tappning, hon körde med livemusik! Ja, för er som hängt med här så brukar Karolina Stenström normalt spela på endast piano och backtrack.
Och vet ni vad, jag gillar det ensamma bättre! Det var roligt att höra låtarna med riktiga trummor och bas men det gav inget. Det unika och fina försvann, det kändes mer…jazz. Musikerna var duktiga och hela den grejen men det funkade inte. Jag önskar att Karolina nästa gång bara kör piano och en massa motljus. Då är och förblir Steso Songs oändligt vackert och samtidigt skrämmande.


Tobias Fröberg är en lurig rackare. På ytan är han ytterligare en vindpinad gotlänning som gör landsbyggdsgitarrsånger om sitt liv. Men det finns något annat där, ett avgrundsdjupt mörker. Det är ovanliga låtar och så kör han med den ovanliga sättningen gitarr, piano och två trummor. Javisst, en trummis på varje kant. Det låter mycket mäktigt!
När jag står där och lyssnar på den fantastiska When we go to war så slår det mig, och här kommer förmodligen den mest märkliga liknelsen jag någonsin gjort: Tobias Fröberg är fan Henrik Berggren! Alltså, det här är Henrik om han inte varit den han är men skrivit samma sorts musik. Jag blir en smula förvånad själv och börjar lyssna på låtarna med helt nya öron. Fantastiskt!

Tyvärr spelar han inte nya skivans bästa låt I hope I die before you… Lyssna på den. Och hjälp mig komma på vilken låt den låter som!



Jerry Boman

2 kommentarer:

Anonym sa...

är det ett aprilskämt att samtidigt som lägger av?

isåfall gråter jag floder

queclub

söks sa...

nej det är det inte. tack för allt.