Klubb Sandviken 2.0

Klubb Sandviken hade igår sin andra kväll på Kontiki. Trevlig stämning, bra musik och ja allt det där som gör en kväll fin. Pauline och Lisa spelade tokbra musik (om jag spelade lika bra musik får någon annan avgöra...).

Men framför allt gjorde Tildeh Hjelm ett fantastiskt framträdande. Även personer som annars kan vara svårflörtade föll för Tildehs avskalde men närvarande röst och för hennes noga utvalda toner från gitarren/ukulelen. De var bara att hänga in jackan, för Hjelm kommer förmodligen bli mycket mer än det här. Det är märkligt, hon spelar knappt på vare sig gitarren eller ukulelen, det är bara några enstaka toner ibland. Men ändå fylls rummet av musik. Märkligt och magiskt vackert.

Här kommer lite bilder:


Erik kollar ljud och Tildeh spelar samma låt om och om igen.


Pauline maximerar spellistan.


Lisa spelar bästa musiken...hela tiden.


Tildeh spelar oss in i mörkret.


Klubb Populär-Anders körde förfest på Klubb Sandviken.


Klubb Saturn-Henrik och Wonderland-Sebastian satt som två hundvalpar i fönstret.


Djup koncentration i båset.


En lång och en kort.


Dans på något sätt.


Häng vid långt bord.


Vissa skall ju alltid...

Andra betydande saker som hände under kvällen var min 30 minuter långa hyllning till en av Sveriges bästa gitarrister någonsin: Anders Göthberg i Broder Daniel.
Förra lördagen valde Anders att avsluta sitt liv och han är saknad av hela musiksverige. Hans gitarrspel satte ljud Henriks texter och det var bland annat hans gitarrintron/gitarrslingor/Ebowspel som gjorde Broder Daniel till något unik.
Det var många tankar som flög genom min hjärna under de där 30 minuterna. Jag mindes BD konserter, jag kom ihåg fester och framför allt kände jag en enorm saknad. Jag hade nog inte riktigt tagit in att han faktiskt är borta.
Tyvärr fick jag höra att några människor gick under den här halvtimmen, för att "det spelades för mycket Broder Daniel". Ja, det kan man ju tycka, men just den här kvällen hade jag egentligen kunnat fylla flera timmar med Broder Daniel musik...
Vila i frid Anders. Just nu går mycket kärlek och värme till din familj.

Skönt att ha någon att prata med i baren som kunde förstå att man kan känna saknad för någon man inte kände privat. Tack.

(för er som undrar: Det var om Anders jag skrev här i bloggen på onsdagen, jag ville inte hänga ut någon med hänsyn till hans familj.)

Nästa Klubb Sandviken blir den 24 maj.

Tillsist:
Klubb Sandviken vill be om ursäkt för det ibland väldigt tattiga mixadet. Vi vill på inget sätt skylla i från oss men sanningen är den att pryttlarna i DJ båset den här kvällen inte var med oss: först började en cdspelare hacka, sen började mixern läcka ljud och sist men inte minst började slutsteget klippa bort musik som innehöll för mycket bas... Svårt att spela 2000-tals musik på saker från 1800-talet...

Jerry Boman

1 kommentar:

Anonym sa...

Fyfan vilket skönt ställe det ser ut att vara.