Bilden dödar.


Pictures came and broke your heart.
The Buggles "Video killed the radio star"

Jag blir så fundersam ibland. För just precis nu är den rörliga bilden på topp, varenda kotte gör musikvideos hemma i kylskåpet och smäcker upp dem på Youtube Några bra, andra mindre bra. Men sammantaget så är det helt underbart mycket tid och kraft som läggs ner på de här små konststyckena.

Det som gör mig fundersam är att alla musiktv kanaler inte verkar fatta. Ja jo visst ZTV finns men det är väldigt sällan man ser "den där nya musiken" där. MTV tänker jag inte ens nämna... Ibland är det till och med så att premiären på en video sker på den här bloggen, se här.

Så.

Idag blir det "Musikvideo Enligt Jerry" här på bloggen. Jag har rotat fram några fina videos så att du kan se vad musiktv missar.




Baby don´t hurt yourself "Som Peter Sjöholm"

Här är den, videon till BDHYs hyllning till Peter Sjöholm! Stor premiär! Mycket kärlek och en snygg slinga.
(och ja, de där två killarna ordnar klubbar på Storan...)




Jens Lekman "Black Cab"

En gammal Jens Lekman låt, det är sant, men videon är bara så fin! Tydligen ingen "officiell" video men vad gör väl det när man har snöbollar.
Kolla även in den här spanska versionen här.






Kyte "Peacemaker"

Snygg låt och snygg video. Enkelt och storslaget, allt i ett. Jag gillar bananen som kommer flygande...





Club 8 "Whatever you want"

Jag älskar den här videon! Den är så sval och enkel, så snygg och spännande. Kolla på Karolinas ögon...





Jonas Game "New City Love"

En av de bästa låtar jag hört, på riktigt! Jag blir så jävla glad varje gång jag hör den. Näven i luften och hösten fyller mina lungor. Jag ryser också varje gång jag lyssnar på den och minns när jag för första gången såg hamnen från Masthuggets klippor...





Irene "By Your Side"

Ett krav för att en video skall bli "så smart" i min bok är att man inte kan dra ner ljudet och sedan ändå fatta vad det är för musik. Irenes video är precis så! Väldigt dramatisk video till en väldigt dramatisk låt.





Den Stora Sömnen "Flyktkola"

En helt underbar video som på något sätt sammanfattar hela grejen med DSS. Ännu en gång blir jag väldigt glad att se rörliga bilder, att internet finns och att DSS finns!
Snyggt med BD tröjan Stefan...



Pen Expers "Star"

Kanske inte den bästa av PE:s låtar men videon är helt briljant. Snygg och elak. Svart och ännu mer svart.





Hatis Romance "Emokillen"

Det här är hur Kent egentligen vill låta och hur de egentligen vill att deras video skall se ut...eller nått. Hursomhelst, HR gör nytidsmusik och skriver om saker vi känner igen. Inte elakt, bara kärlek.

En sista video:
Kan inte annat är credda MTV för deras humor när det begav sig.



Det där var den första videon som visades på MTV när kanalen startade 1 augusti 1981. Frågan är var den humorn är nu?


Tillsist:
Bonnie & Clyde har växt och spelat in nya låtar. Lyssna på "Snowstorm"....
Plötsligt är det, trots texten, vår i bandet. Borta är cementen och nu spirar blommorna. Fint och precis rätt på hösten.


Tillsist2:
Saker i veckan:

Onsdag: Den enda Ulf som gäller, Ulf Stureson, spelar på Wish. Gå dit och hör Sveriges ensammaste röst. Killen har nya saker på gång och det är som vanligt alldeles underbart.

Här är en video från 2003:




Torsdag:



Allas vår superkreative vän och övertalangfulle Navid Modiri dubbeljobbar på Pustervik. Först läser han ur sin nya bok "Skrik om du brinner". Det gör han klockan sju. Sen ställer han sig på barscenen och eldar upp massorna med "Gudarna". En helkväll!

Fredag: SoKo firar sin födelsedag med att förgylla våra liv! Pustervik är platsen och känslan är stor och varm. Sagan säger att hon spelade piano som ung men sen inte rörde ett piano på tio år och så plötsligt gjorde hon det. Hon började sjunga trots att hon aldrig sjungit förr och ut kom sånger. Sånger som hamnade på Myspace.
Detta var typ 11 månader sedan...

Eftersom dagens tema är video så:



Så hemskt, så jobbigt, så...så...så vackert! För jävla bra helt enkelt!
Vilken allsång det kommer bli!

Lördag: Friday Brigade tar dig till Frankrike, de tar dig med new romance och snygga röster. On Our Honeymoon trycker in oss på Stars´n´Bars och jag kommer börja lipa till det här...

Jerry Boman
redaktör Allears Göteborg

Inga kommentarer: