Bra snedstreck Bra!



Från Wikipedia:
"Tecknet " / " anger alternativ i vissa kortare texter där utrymmet är begränsat, till exempel i blanketter, och ersätter då ordet "eller". I löpande text bör man inte använda snedstreck på detta vis."

Okej... men så är inte Surplus People ett vanligt band heller.



Brus / Tystnad
Högt / Lågt
Bas / Dist
Genomblåst / Igentäppt
Stilla / Dans
Megafon / Mikrofon
Kommers / Inbundet
Metalliskt / Organiskt
Likt / Olikt
Uppskattat / Hånskrattat

Magdalena Ågren sjunger, skriker och låter. Ibland i en megafon.
Petra Kiiskinen gör brus, melodier och spelar orgel.
Helena Engarås spelar bas, ibland tokdistad brus bas.
Ut ur det här kommer oftast dansant musik. Helt genialisk musik!



Det är en jävla cirkus när SP spelar. Inte så att de likt SMK-Frej tvunget skall hoppa runt och veva, utan mer små rörelser. Mimspel. De förför och förgör. Som tar oss med till den elektroniska skogen, dit mormor aldrig skulle släppt oss. Träd likt stålverksskorstenar tillverkade av träpanel.
Det är skrämmande samtidigt som det vaggar oss i trygghet. Man blir inte speciellt rädd, kanske blir man tveksam. Aldrig rädd. För SP är helt genialiska!



Musikaliskt är det skäggiga damen samtidigt med högklackat och diamanter. Glamor möter smörjgrop och stad möter land den här tisdagen på Kellys. Jag kan se M, P och H likväl i en lada som i en mörk lokal nära Röda sten. Hemma och borta.



Jag blir hypnotiserad av deras monotona rytmer och omskakad av alla vridningar. Än är det trombon, än är det en orgel som är kusin med Deltaheads "Aset" eller än är det ett snörpt trumpet. Vid ett tillfälle sjunger Magdalena med så pipig röst att jag tar skydd...tänker att stämband i pannan gör ont.



SPs trummmaskin låter väldigt snäll, ett musikaliskt mysdjur att somna med. Ryggraden i tre spretiga figurer, någon som håller ihop det hela och ger liv. Trots sin binära tankebana är den där maskinen det mest mänskliga. För de andra tre gör rent övermänskliga saker, som vi kanske är för små för att förstå.

Jag fattar bara att jag älskar det.

Älskar / Älskar



Tillsist:
Det här är ju gulligt så det gör ont:

P.a.r.v.a.n.t.e.n.

Alltså, kom igen!!!
Ser jag några med den där på händerna kommer jag säga ifrån. På skarpen!
Ge er!

Tillsist2:
Här hittar ni vilka låtar jag spelade på Join our club. Rulla några inlägg ner...
Hoppas jag får göra det igen! (blink, blink till alla...)
Galet roligt var det iallafall...

Tillsist3:
Det här är lika roligt som det jag skrivit om tidigare, nämligen det här.
Alltså, vad är det hela på väg? Var det inte meningen att musik skulle vara kul? Tror inte Ledin skulle lida så mycket om någon råkade ta en bild på´n. Tror inte heller att Yran skulle gå i KK om de släppte in Vapnet lite oftare.
Det hela vittnar bara om distanseringen till själva kärnan: Musik skall vara roligt.


Jerry Boman

Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

fina bilder! lyckades tyvärr inte få med mig ett enda foto från i går. kolla gärna in http://www.musikhora.blogg.se - dagliga skivrecensioner samt ett och annat livetips! cheers/micke

Join Our Blog! sa...

RE: TillSist2,

Det skall väl kunna gå att ordna! Vi uppskattade verkligen att ha dig på plats bakom spelarna! Tack igen!

Och du borde lyssna och ladda de senaste låterna på bloggen, Compute vs Kontraband. Tror du kommer att gilla...

/Johan