Vissla när du är glad!



Mitt huvud är ockuperat. Ursäkta röran vänner, med det är fullt i skallen just nu. Helt fullt av en sång, av en melodislinga. En slinga som visslas fram och som kommer sätta sig i ditt huvud också. Den kommer inte försvinna förrän Blossa börjar med sin glöggreklam. Hårda dagar.
Den kommer äta på dig samtidigt som den föder dig.
Och du kommer le hela vägen hem.
”Dansa” med Kusowsky har gjort militärkupp på mitt huvudkontor!

Okej okej, tänk dig följande: Håkan Hellström flyttar till Skåne. Det kanske känns ovant men alla är ju fria. Efter några år börjar han göra musik igen Kristian Antilla kommer ner och ta med sig några gamla discokulor och några skitiga gevär.
Hur skulle det låta?

Här kommer facit: Kusowsky.

Daniel Karlsson kommer från Karlshamn. Han flyttade till Göteborg för runt två år sedan. Staden påverkade tydligen honom. Efter ett år startade han upp sitt enmansprojekt Kusowsky. Mest för att alla hans andra band låg på is.

Resultatet är ta mig fan en popsmocka!

Jag hittade Myspace-sidan, hittade www-sidan, hörde låtarna och föll direkt. Det är väl egentligen meningen att man skall vara svår och tvär när man skriver om musik.
Ta in, tänka efter. Smaka och värdera det man hör. Vädra och andas in det nya.

Popsmocka!

Jag var tvungen att ringa upp Daniel.

- ”Dansa” är en känsla att man vill dansa. Jag fixade melodin och började skriva strofer till texten. Texten hänger alltså inte ihop utan är mer olika delar. Så den handlar inte om något speciellt, bara om att man vill dansa.

Det räcker helt utmärkt för mig, tack!

Hur låter Kusowskys historia?

- Ja, jag började med det här för ungefär ett år sedan. Spelade in lite låtar på min dator.
I januari skickade min kompis en skiva till Sticky och plötsligt ringde de och ville att jag skulle spela en vecka senare!
- Det blev full panik! Jag hade ju inget band, ingen tid att repa och ingen lokal.
Jag fick dra ihop några polare och vi repade en gång i ett vardagsrum, utan trummor. Trummisen fick trumma på bordet.

- Det var faktiskt på soundcheck som vi körde med alla instrument för första gången, och det var också första gången jag hörde mina låtar med riktigt komp.

På torsdag är det dags igen, på samma Sticky.

- Den här gången har vi repat. Och vi har en lokal att repa i.(skratt)

Daniel gör som sagt allt själv men på scen har med sig några polare. Från början var det meningen att de bara skulle vara med på scen men nu är de fullvärdiga medlemmar i Kusowsky.
- Jag vill att de andra tre kommer med idéer men eftersom det är mina låtar så bestämmer jag vad som går igenom. Men de skall känna att det är helt OK att tycka.

- På torsdag kommer vi faktiskt vara fem på scen. Jag har tagit in en polare till som ska spela lite munspel och annat. Jag vill hela tiden bygga ut med massa folk, kanske blås och så.

Sen till den viktiga frågan: Kusowsky??

-Namnet har en rätt fånig historia. Jag var i Tyskland med ett annat band för något år sedan. Vi satt och larvade oss, kom på olika namn till varandra. Jag blev Kusowsky.
-Det funkar väldigt bra, tex när man googlar så hittar man oss direkt! Nackdelen kanske är att det är svårt att uttala.

Jag tror vi kommer lära oss. Sprida ordet om Kusowsky. Missionera på gator och torg om hur det uttalas. För den här musiken kommer vispa upp dig. Kanske på samma sätt som den där Håkan en gång gjorde. Jag överdriver inte.

Som vanligt avslutar jag med den viktiga frågan: Vad skall man ha för kläder på sig när man lyssnar på Kusowsky?

- Jag har inga speciella krav, bara alla dansar. Men det vore kul om någon hade en sombrero!
Hatt eller inte, gå till Sticky på torsdag och skåda det bästa sedan skivat bröd!

Tillsist:
Glöm inte svara på frågan som ligger längst ner i förra artikeln.

Jerry Boman

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: