Skönt men inget man minns.



Längst fram till vänster sitter en kille och blundar. Han verkar inte trött utan han bara blundar och njuter. Tomas Denver Johnsson är helt sant musik att blunda till.

När man lyssnar på det som Tomas spelat in så blir det lätt associerat till singer/song country. Inte riktigt något jag fastnar för så där direkt. Lite uttjatat.
Men jag hörde helt fel.

När han går upp på den lilla scenen, i skyltföntret, på Kafé Stanna (in the heart of Majorna) så tror jag att det kommer låta som på skiva. Han har ju ändå rutig skjorta.
Jag har helt fel. Totalt.
Live och helt själv har Tomas hittat sitt eget lilla hörn i musiken. Visst, det låter fortfarande lite Nashville men inte så det stör. Det är ett eget fint ljud.

Speciellt Tomas röst kommer till sin rätt där i fönstret. Den liksom flyter ovanpå hela härligheten och lever sitt eget liv. Samtidigt är den ett med musiken. Speciellt bra blir det när han går upp i falsett och inte sjunger utan mer nynnar.

En sak som jag lägger märke till, fråga mig inte varför, är att det är ont om barréacord i Tomas låtar. Annars brukar singer/songwriter gössla med dylika, det är ju den enkla vägen till kompet. Och så blir texten det viktiga.
Tomas har sin egen stil när det gäller gitarrspelet. Svårt att förklara, men det böjs på fingrar som jag aldrig sett någon göra innan. Av det blir det helt fantastiska toner. Det är varmt och mjukt.

Under en låt kommer Björn Kleinhenz upp och kör duett. Hans ljusa röst klarar sig utan förstärkning och allt blir väldigt fint.

Alltså, allt det här var ju väldigt bra men det finns ett problem. Jag minns inte en enda låt. Inte vad de handlade om, inte hur de lät. Kanske är jag skadad av alla handklappspop med tydliga historier.
Jag lyssnade verkligen noga på Tomas, men minst faktiskt inte något alls. Det rinner bort samtidigt som jag går från Majorna.

Jag kommer bara ihåg att det var skönt och behagligt.
Musik att blunda till.

Tillsist:
Shit vad jag hatar tvapparater med fotboll i baren! Det plockar fram det mest idiotiska hos människor. Se den här webbsidan som en svartlista från mig!

Jerry Boman

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: