Jag vill bara ligga med dig men det får jag inte säga.



Kellys är the mother of all Gothenburgs sunkhak. Här hittar man alla attiraljer, sköna unga vuxna som vill dricka billig öl, inte så sköna alkisar som vill dricka billig öl, en sliten inredning som bär djupa spår av billig utspilld öl och så skönt snurriga bartenders som serverar billig öl.

Tisdag på Andra lång kan vara en ensam upplevelse. Släntrar man in på något av "de tre billiga" så är chansen/risken stor att man blir ensam.
Den här kvällen är det annorlunda, Kellys är helt fullt. Till och med stammisarna är förvånade.
Om det nu beror på att bandet för kvällen, Äkta kärlek, har många vänner eller att allt folk kommit för att de faktiskt är bra vet jag inte. Jag tror hårt på det sistnämda.
För ryktet har gått, från öra till mun och till andra öron, om Matilda Sjöström och Stina Göranssons hemmasnickrade reggae/hiphop/electro låtar. Det har pratas båda här och där och så har de ju spelat lite runt om i landet, bland annat på le grande Uppsala Reggaefestival.

Men att placera in Äkta kärlek bland baktaktsbanden är fel. Det är faktiskt lite mer än så. Jo, visst är det en del jamaicasväng men mest är det egen påhittade elektroniska beats som smyger ut över oss. Det är inte "fett sound" och det är inte "luftslott sound". Mer mitt emellan. Kanske söker de fortfarande.

Däremot så klickar det rejält när vi kommer till Stina och Matildas röster. De är som gjorde för varandra. När andra artister i samma genre förlitar sig på effekter och "hejappp hopp hopp hejappppp aaa" sång så litar Äkta kärlek på sina röster. Det är bra det. För det är verkligen bra.

Texterna är väl som vanligt i de här sammanhangen lek med ord. Inte för mycket inte för litet, och så den obligatoriska kängan till samhället på något ställe.
Bäst är helt klart Liggadoren.

Jag vill bara ligga med dig men det får jag inte säga
för just det
jag är tjej

Vad ska jag få göra för att få gänga med så många som möjligt?

Det enda som jag kanske stör mig på är att de Äkta kärlek kanske borde ta i lite mer. De har ju något att säga och kan säga det på ett bra sätt. Jag vet inte men jag litar inte på dem. Det är "ursäkta oss" ibland.
Det är väldigt synd och inte något som behövs.
Stå på er! Ni är ju för fan bra!

Ikväll: Henriksberg. Fylla, dans och hångel. Det är bra med ärliga slogans.

Tillsist:
Av en slump fick jag igår se Göteborgs coolaste lägenhet. Efter den kommer alla andra cribs vara bleka, ointressanta och standard.
Jag har inte riktigt tagit in det än. Den var överväldigande. Storslagen. Med Götalands bästa utsikt.
Phu.

Jerry Boman

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: