Han drog ut proppen och gick.



När jag går upp på morgonen brukar jag spela lite musik i mitt hem. Jag väljer då musik som är bra men som inte kräver för mycket av mig, det är ju trots allt morgon. Ofta blir det något som jag har hört många gånger förr.
Musiken fyller min lilla lägenhet och jag får kraft att starta dagen.

Ofta kommer jag inte ihåg tre timmar senare vad det var jag lyssnade på.


Om jag skulle få möjligheten att välja en "morgonkonsert" som skulle spela i min hall på morgonen så skulle det just nu vara Montt Mardié. Alltså David Pagmars enmansband.
Det skulle vara väldigt bra, men ändå inget som krävde något av mig när jag yrade runt och letade efter strumpor. Jag skulle kunna nynna med i de helt tidlösa små melodierna och inte behöva lägga ner så mycket tanke verksamhet på vad han sjöng om.
Jag skulle bli glad av Davids mini konsert i hallen men inte stanna kvar för att höra sista låten om jag riskerade att missa bussen. Eller jo det skulle jag nog göra, om jag visste att det gick en ny buss om fem minuter.

David Pagmar/Montt Mardié ställer sig själv på Pusterviks scen. En kille och lite lila ljus är allt man behöver. Ja, och så en jättegitarr.
Det är riktigt med reverb/ekoeffekter och så dessa sköna sköna melodier.
Han börjar dock med de senaste månadernas smartaste cover (i samma klass som Hellsongs "Run to the hills") "Come On Eileen". Låten är en lite fritt översatt version av Håkan Hellströms "Kom igen Lena". Jag har skrivit om låten innan och jag älskar den! Att David döper den till "Come On Eileen" sluter så att säga cirklen, då Håkan fick ta emot skäll från vissa som tyckte att han snott idén från Dexys gamla hit.
Hursomhelst gör David låten till sin egen och det blir mycket vackert.
Resten av låtarna blir mest snömos tyvärr. På skivan är det Phil Spector väggar och Brian Wilson spöken mest hela tiden. När nu David står själv på scen, trots allt eko, så blir det lite för likt.
Sist ut är "Highscool Drama". Den är riktigt, riktigt bra den här kvällen!

De bestående intrycket är nog ändå den förfriskade pojke som efter Montt Mardié akt är slut säger: "Han drog ut proppen och gick bara".

Ungefär som att gå till bussen.

Tillsist:
Jens Lekman, du har ett personligt meddelande från Agent Simple-Stefan: Du får inte sluta göra musik!
Jag håller med.


Och så ett tillägg till "Årets" listan:

Årets blogg: http://mickeorgel.blogspot.com/

Bra tips som aldrig, aldrig slutar. Fast jag tyckter han borde gå på mer konserter...


Jerry Boman

1 kommentar:

Micke Orgel sa...

Det tycker jag också... Tack för ditt omnämnande.