Nytt: Hanna Järver om mystiska trumljud och Budapest

Vågar du skriva om den här nya fräscha electropopen på svenska jag precis släppt?

Mejlet var lika kort som det osade självkänsla. 14 ord och en länk till Spotify. Inga målande beskrivningar, inga citat från musiker och inga bilder. Bara en rak fråga som krävde ett svar.

Jag lät länken ta mig in i en annan värld.

In jag flög, landade i minimal elecronica och en svart gestalt, strykande längs fasaderna. En klaustrofobisk mardröm om redan uträknade förhållanden, om misslyckad lust och otrohet. Tre sammanhållna låtar, känslor av sorg.Inte svart, inte vitt utan förbannandet av färgen grått.     

Jag kunde inte sluta lyssna.




Det hela resulterade i en mejlintervju, om musik… och om Budapest.

Varsågod, detta är dina nya indiefavorit, Hanna Järver. 

Hanna Järver bor normalt i Stockholm men befinner sig just nu i Budapest för att skriva musik. Med sig har hon producenten Norbert Lukacs. Tanken är att återvända till Sverige i november, fullproppad med låtar och låta det väntande bandet köra igång.

Järver är ingen dagfjäril, tidigare var hon en del av Gazebo Gathering och Reversin. Soloäventyret smög hon igång i våras och EP:n som är tre låtar lång blev nyss klar.

Det är lätt att jämföra med elektroniska popunder som De Montevert, även om Järver är mörkare. Hanna drar mer åt staden, åt smutsen. Det är mer skam. Thårström målas i tunna färger i mitt huvud. 

När jag började med det svenska projektet trodde jag nog att det skulle dra år ett svårare och mer experimentellt håll eftersom det mesta jag skrivit innan gjort det. Men det blev inte så utan istället det mest "låtiga" jag gjort. Jag har skrivit texter med ett ganska enkelt språk för att det ska kännas ärligt och nära och reparerbart. Det är svårt att skriva enkelt ibland utan att det tenderar att bli tråkigt kommersiellt, och det hoppas jag att jag lyckats med.

Jag får tag i Järver på mejl, direkt från Ungerns huvudstad. Där sitter hon i en liten studio och skapar elektronisk magi. (Det är just det som syns på bilden hon senare skickar)
Även om Lukacs är med är detta ett soloprojekt. Det är viktigt.

Hur kul det än är att spela i band och skriva tillsammans med andra så kände jag att jag behövde göra något helt själv också. Att få göra allt från att skriva text och melodi till att sampla egna trumljud (som till största del består av knäckljud från armar och nacke) och skapa ett ljudlandskap själv, det blir väldigt personligt.

När det kommer till mixning brister dock mina kunskaper lite och därför har Norbert Lukacs stått för den biten. Det har varit ett jättebra samarbete och det känns som att han verkligen förstått mitt sound och förstärkt det.

Den tillfälliga flytten till Budapest behövdes för fokus. Musiken behövde komma ut, utan att kravet på brödjobb ständigt la en våt filt över kreativiteten.

Jag och Norbert bor i hans mormor och morfars källare som vi har fixat till riktigt mysigt nu faktiskt! Det är skönt att inte bo inne i Budapest utan kunna välja när man vill vara i stan och när man vill vara hemma i lugnet och skriva. Jag hoppas självklart på att skapa många nya låtar här, men kanske mest av allt att komma hem med ny energi och kunna köra järnet i Stockholm sedan.

Och flytten har gjort mer än bara musik, Järver har upptäckt nya världar. Som sätter spår i texterna.

Budapest är en vacker stad, men jag tycker ändå att man kan ana ett mörker, att det är en plats som varit med om mycket. Man tänker inte på det när solen skiner, men så fort det är molnigt får staden en öststatskänsla över sig och allt ser väldigt grått ut.

Jag tror inte att det finns någon speciell plats i staden som inspirerar mig mer än någon annan, men jag vet att nästan varje gång jag kommer hem från Budapest (jag bor en bit utanför staden) så vill jag sätta mig och skriva något. Det är något i kontrasten mellan det vackra och det gråa tror jag som väcker mycket känslor och tankar.

Det som också är inspirerande här är spelglädjen som lyser igenom hos musiker och också engagemanget och intresset från publiken. Det känns som att inställningen hos folket här ser annorlunda ut och man får känslan av att de uppskattar liveframträdanden mer än hemma.

Hur är vädret?

Vädret här är lite växlande, men idag skiner solen! 

Nu till det viktigaste med hela den här konverstionen, jag vill ha Budapest-tips!

Två barer man bör besöka är Simplakert och Ankert (finns på Facebook), som är exempel på "Ruin bars", typiska för Budapest. Dom är riktigt coola!

Här om dagen var jag också på en guidad tur som kallas Alternative Budapest. De visar lite mer undergroundställen, små gallerior, designbutiker, mysiga kaféer och second hands.
Det är något jag verkligen kan rekommendera!


Mer om Alternative Budapest hittar du här.



I november kommer Hanna Järver hem. Jag hoppas någon direkt bokar in henne med band.

Hanna Järver är årets bästa fynd så här långt. In och lyssna på Spotify, se till att ha gott om tid.

Jag kan inte sluta lyssna.Här är videon till Du Kommer Lämna Mig med Hanna Järver.




Tom Jerry Boman





Inga kommentarer: