Skiva: Alina Devecerski -
Maraton (8/10)


Historien upprepas. Artist får en megasommarhit och allt raseras. Framgången är såklart kul, en kickstart på karriären men samtidigt farlig för människors syn på debuten. Vi såg det otroligt tydligt med Raymond & Maria, deras budskap försvann totalt upp i ”tröjan-låten”.

Risken finns att Alina Devecerski går samma öde tillmötes, Flytta På Dig krossade sig fram genom landet heta sommarnätter, jag dansade sönder mina skor till den på Peace & Love, tillsammans med tusentals andra.

Men redan där, då skon sprack, hittade jag något annat hos Alina. Mitt i det dansanta, i festen, i partyt, så fanns en svärta. En smärta och en lyriker knappt dold bakom distade rytmer.
På måndag den 19 november kommer Alina Devecerski debutalbum Maraton.

Jag har lyssnat, låt för låt. Det hoppas jag att du också gör, för den här skivan är värd all tid i världen.

Intro
I dryga 1 och 30 bygger Alina upp sitt slott, sitt fort. Skivans enda instrumentala spår, lika delar vackert som skrämmande. Som ett fingeravtryck av känslor, långt från dansgolvet. Som för att förklara sig breder Alina ut sina svarta vingar.

Maraton
Löpbandspop, rusar ner för gatorna, om livet som aldrig tar paus. Att ge allt för det man tror på, att aldrig ge upp. Det är värt alla skador och allt slit. Trots att låten har gett namn åt hela skivan så är det inte den starkaste låten, lite synd att den kommer så här tidigt, kan skrämma bort en del…

Vem tog dig hem
Alina har samarbetat med Jocke Berg från Kent på en låt, Krigar precis som du. Och jag förstår att Berg vill jobba med Alina, för i Vem tog dig hem sätter hon den där texten som Jocke så länge misslyckats med. En otroligt snygg text, stor poesi i det enkla. Här visar Alina att hon är så ohyggligt mycket mer än en floorfiller.

Du har missat tusen varma nätter
Du fick som du ville
Ingen där som såg dig som du var
Vem tog dig hem?
Du har missat tusen varma nätter
Blev allt som du tänkte
Ingen som stod kvar när du var svag
Vem tog dig hem?


Där, mina vänner, har vi årets finaste ord på en känsla jag verkligen kan känna igen. Där, mina vänner, har vi mitt 2012.

Flytta på dig
Finns väl inte så mycket att säga om den… låten som ägde sommaren 2012. Och det är en den perfekta krocken mellan pepp, kax och jävlar anamma. Som all stor konst har den två delar, man kan dansa söder skor till den men man kan också läsa texten och fundera. Jag har tidigare kallat den ”twitterpop” och det står kvar. Ingen annan låt beskriver NU som Flytta på dig. Alina har själv berättat hur den handlar om hennes egen pepp, hur de dåliga sidorna måste flytta på sig för att de bra ska ta plats.

Det e dark nu
Förmågan att leka med språket skiljer agnarna från vetet. Några struntar i svenska eller engelska, blandar och ger. För det handlar om att förklara sig, att klä känslorna i ord. Devecerski berättar den sorgliga historien om livet. Hur det ibland är evig atomvinter. Otroligt sväng i orden!
Detta var den låten som påverkade mig mest den där natten på Peace & Love, det var denna som höjde Alina till det absoluta toppen bland svenska låtskrivare.

Facka ur
Om det är något jag saknar är människor som kan släppa allt. Som kan studsa gator fram fyra på morgonen, som om ingen evighet fanns. De som släpper allt och bara…fackar ur. Som inte brottas med kvalen, med vet att vi ibland bara gör rätt i att brytas ner totalt. En låt om att precis inte vilja göra det.

I kväll skiter jag i allt
Sen kommer låten som går på tvär mot den förra. En dansgolvsbrand, tio tusen shots i helt fel bar, låna pengar av helt fel person och missa soluppgången för natten är så mycket roligare! Väldigt självklart. Ni kan storyn, inte mer med det. Kanske lite Snakes on a Plane på denna texten.

Jag svär
Den här har jag lyssnat på minst en gång om dagen sedan de kom ut. Om den totala kärleken, de vackra och den svärta som det kan innebära. Om att gå emot alla andra för den där personen som man verkar vara ensam om att se.
Jag är på vippen att tatuera in Jag Svär på armen, så viktig är den här låten, så fin är den här texten. Stark kandidat till årets låt!

Ärligt talat
Alina vill berätta så mycket, förmodligen skulle allt räcka till en dubbelskiva. Ändå hittar man just detta spår, som en dipp. Dock hon trillar från en väldigt hög nivå, dippen blir alltså inte så djup.

Alla andra de säljer från sitt hörn
Varför köper du skiten?
Ärligt talat


Ja, ni ser, det finns ändå lyriska pärlor på plattans sämsta låt.

Krigar precis som du
Att den låt som Jocke Berg varit med och skrivet innehåller ordet krig är … lite tråkigt. Dock är det en spark rakt in i musikbranchen, rakt mot alla galor och fester, den ena falskare än den andra. Om den totala nervositeten som alla, ja alla, sitter på. Fester som bara ägs av de som vill utnyttja dig, de som snackar om guld, men bara vill få mer guld i sina redan feta plånböcker. En mycket finurlig avslutning på skivan.

Maraton med Alina Devecerski släpps den 19 november i tusen numrerade exemplar. Sen kommer den såklart finnas på Spotify också.  


Tom Jerry Boman

Inga kommentarer: