Hyllning: Slangbella Was Here är skånsk grusrock med diamanter


För nästan exakt ett år sedan kröktes svensk musik. Tog en sväng, om än rätt förbisedd men dock en sväng. Bröt av och grep ratten mot nytt. Eller egentligen gick musiken bakåt. Slog an en ton av tradition. Så svängen var väl egentligen en u-sväng precis där man inte fick göra en u-sväng.

Förra hösten släppte finurlige rotbluesrockaren Nisse Hellberg en skiva. Lång ner i den skånska rockmyllan ruskade han liv i rocken. Mannen som gett oss fler sydländska riff än någon annan satte här agendan. Det intressanta är hur skivan togs emot. I mindre noga räknad slentrian recenserade landsortspress sågades skivan nästan hänsynslöst. (Ni vet tidningar som stavar Wilmer X med enkel V, den pressen...). Sen följde skitnödig storpress som sätter treor på allt de inte förstår.

Det riktigt intressanta kom i och med Nöjesguidens text. Patrik Forshage gav skivan en riktigt glad gubbe, på gränsen till speedad, och berättade att några av låtarna var Hellbergs bästa…

Nu ett år senare är den svenska rocken här igen. 27 oktober har rockmusikalen om Kal P Dahl premiär i Malmö. I huvudrollen Hej Hej Monica-Nic Schröder. På skånska hyllar han denna egensinnige man som är den enda riktiga rockern vi sett i det här landet.

Men redan innan det, onsdagen den 10 oktober släpper Slangbella sitt debutalbum. Och nu är det fan i mig ingen tvekan längre, rocken är tillbaka. Rocken som bäst sjunges på motorvägsbred skånska, den, just DEN skitiga rocken är spot on hösten 2012.

Jag har berätta för er om Slangbella tidigare, redan i mitten av augusti fick ni reda på att Slangbella, det är Anders Alexander från Malmö det. Normalt sitter han bakom  trummorna i synthhjältarna Alice in videoland (har även figurerat i Melody Club), men här hade han sprängt sig själv och gjort en punkrockpop-låt som var lite bättre än allt annat.
Du och jag ska leva tills vi dör knockade mig direkt. Drog undan mattan och nere på golvet jublade jag. Skånsk grusrock, Skånsk punkpop, allt i ett!

Nu dvs onsdag den 10 oktober kommer alltså debutskivan och det säger jag er, efter några dagar med den i öronen vet jag inte hur vi ska göra nu. Så otroligt mycket skit Anders har fått med sig, rösten är full av grus på sina ställen och det är precis så här människor som skiter i att vara coola och just då blir precis det, så här låter de.

Han går ut hårt, första spåret muckar med var enda en som som gör musik för Summerburst. Titeln säger allt, Jag lyssnar hellre på nån som kräks.

Ja, jag lyssnar hellre på nån som kräks
för det kommer inifrån
Basen som dunkar det är det som funkar
Brösten och rösten så ses vi till hösten


Så otroligt uppfriskade! Känslan av glädjen i att skrapa upp sina knän efter att man sprungit fel men ändå kommit ut som en bättre människa.

Slangbella är blod, grus och ditt ostädade rätta jag. I Vin och stora hjärtan, höstens stora forever alone-anthem, sjunger Anders:

Vi har satt oss ner här nu
på vår gata vid restaurangen
Någon sa att det var sunk
men det är bara helt vanlig punk


Orddiamanter. Rättfram. Vardag. Helg. En låt lika fin som Samtidigt Som:s klassiker Erik & Francisco. Om livet i vänners närhet blir inget värre.

Det finns ingenting som kan krossa oss nu

Han skriker, långt borta, längre bort. Inget kan förstöra det som redan är trasigt. Här nuddar Slangbella den himmel, det helvete, som bara rännstenar kan skapa.

När jag dör kommer jag till himmelen
för jag har redan varit i helvetet


Anders Alexander knippe låtar kommer om tio år framföras mitt i Malmö, det kommer vara man ur huse och jävlar vad vi kommer sjunga med. Han kommer spela sin skiva från början till slut och som extra nummer kommer det en ny osläppt låt, som genast går i topp på Youtube…

Jag behöver knappt skriva ut namnet, ni förstår vad jag är inne på här. Slangbella Was Here är en klassiker. Punkt. Sen kanske det kommer ta några år innan alla fattar.

Hösten 2012 är skånsk och den tuggar grus. Tonvis.

UPPDATERAT: Nu är alltså låtarna släppta på Spotify!

Slangbella hittar du på Facebook.




Tom Jerry Boman

2 kommentarer:

Oskar sa...

Har då aldrig sett ett större etikettmoln:)

Lena Rausner sa...

Vilken underbar recension till årets bästa skivsläpp!!! Som du skriver så hoppas man ju att folk ska fatta hur ruggigt bra detta är? Tack! :-))))