Liveklipp: Ny låt med Ludwig Bell - Vinklar från kommande plattan


Ludwig Bell spelar just nu in uppföljaren till succédebuten Jag har försökt förklara. Igår tog han en paus och gästade Pontus de Wolfes klubb på Grill. Mitt i stans märkligaste restaurang, i ett gytter av palmer, cirkustält, bordellhörnor och mäklarfrisyrer tog de plats på scen, fyra fina versioner av bla Jag är en idiot och Normandie – Landskrona. (vars inledande Min älskling, du och jag, vi tror på nåt, vi kommer aldrig rösta blått genererade några småfniss inne på just en restaurang som Grill...) 

Sist ut i det akustiska setet bjöd Solnas finest på en helt ny låt Vinklar! Nya skivan har matematiktema och som vanligt häpnar man av genialiteten i texten.







I Vinklar fortsätter Ludwig sitt enastående arbete med att utveckla det svenska språket, låta det ta små hopp och korsa ämnen som normalt inte finns. Någon kanske kommer yttra "akademipop" men det är att förenkla. Bell har jämförts med både Krunegård och Hellman men jag tycker en mer rättvis liknelse är Annika Norlin. Kärlek står i centrum, eller för den delen människors samvaro. Inte så mycket av jaget syns egentligen. Textsnickeriet är i en helt egen klass, smaka på följande:

Och nu pratar de om oss
Och de säger att vi hade fel kemi
Men de har inte fattat
Att det handlade om geometri

En sådan där vändning av kärleken man själv önskar att man kom på. Enkel så att alla förstår, samtidigt krävs det ett geni för att koppla den. Vackert med en klang av sorg.

När nya skivan släpps är ännu inte klart, några låtar återstår. Så det är bara att sitta lugnt i båten och vänta på solen.

Men men, nog om det! Här är den, premiären av Ludwig Bells Vinklar!
På piano ser ni...eller nä ni ser det inte alls, det var väldigt mörkt därinne men hur som helst är det ständige följeslagaren Fredrik Swahn och på gitarr hoppade Pontus in.




Ludwig Bell på Spotify.

Tom Jerry Boman

Inga kommentarer: