Musikvideo: Boris & the Jeltsins förtjänade mer till Matrosen


Jag kanske har för höga krav, vill se mer och mer, större och större. Det bestående intrycket av Boris & the Jeltsins nya video till fantastiska Matrosen är… okej? Det går historier om hur bandets nya album är inspelat i en enda lång tagning, vad som är sant vet vi förstås inte, men någonstans där sätter de en prägel. Det är direkt, det är live och det är här och nu. Sen må det låta hur mycket 80´s som helst om det "nya" Boris & the Jeltsins, det direkta anslaget är vägledande.

Det är här jag inte får ihop videon, den är inte direkt på något sätt. Snarare polerad. Formuläret följs, bandet i en studio, till och med den vita väggen finns där. Ljussättningen ska koppla till synthljuden och så slänger man in lite tokiga miner på bandet, man vill ju inte vara för pretto när man spelar in video. Upp på ett berg och snurra, kanske tyckte någon att det var visuellt. Men det är lika visuellt som en brödrost. Kopplingarna till låtens text, matrosen, och bilderna på hav och berg är kanske fina, men nu tror jag inte att bandet egentligen menar en sådan matros, den där som seglar runt haven/världen.

Kanske är jag hård här, men jag tycker Boris & the Jeltsins förtjänade en bättre video. För låten har all kraft i världen att riva dansgolv, bli höstens mest önskade och rädda varje cykeltur genom blöta alléer.

Här har ni låten utan video:
Matrosen - Boris och The Jeltsins by HaHa FONOGRAM

Jerry Boman

Inga kommentarer: